090211-saab-93x-officiell

Saab 9-3X redo att möta världen

Nu presenterar Saab sin 9-3X som ett alternativ för den aktiva familjen som inte lockas av större och tyngre crossover- och suv-modeller. För första gången går det nu att kombinera fyrhjulsdriften XWD med en etanolmotor – 2,0T BioPower på 210 hk. Konventionella diesel- och bensinmotorer finns också.

Nu kommer en ny variant på populära Saab 9-3, nämligen terrängbetonade 9-3X. En familjebil som klarar av något tuffare tag än motsvarande modell utan plastattiraljer.

Förutom de mörkgrå plastsjoken som ska få bilen att andas mer stock och sten har bilen också hasplåtar fram och bak samt en högre markfrigång med 35 millimeter jämfört med en vanlig 9-3. För bästa framkomlighet och förhöjd säkerhet driver bilen på alla fyra, XWD på Saab-språk. Systemet bygger på en elektroniskt styrd ”vridmomentfördelare” – TTD (Torque Transfer Device) – som varierar kraftfördelningen mellan axlarna genom att en ventil ökar eller minskar det hydrauliska trycket i en lamellkoppling. Normalt sett är en XWD-bil framhjulsdriven, men systemet portionerar kraft till bakhjulen vid behov. Som tillval finns den elektroniskt styra diffbromsen eLSD som på samma sätt som TTD fördelar kraften över bakaxeln till det hjul som har bäst grepp.

För första gången kan man nu kombinera Saab XWD-system med en BioPower-motor. I det här fallet tvålitersmotorn 2,0T som ger 210 hästkrafter och förbrukar 0,83 l/mil med bensin i tanken (199 gram CO2 per kilometer). Manuell sexväxlad växellåda kombineras med denna maskin.

Är man inte intresserad av etanolalternativet finns även en 2,0T-motor utan BioPower. Den är lika stark som etanolmaskinen, 210 hästkrafter. Även här handlar det om manuell sexväxlad låda (0,83 l/mil – 199 g/km), men sexstegad automatlåda (1,01 l/mil – 242 g/km) finns som tillval.

Det tredje motoralternativet är den råstarka och omtyckta dieselmotorn med tvåstegsturbo, det vill säga 1,9 TTiD med 180 hästkrafter och 400 newtonmeter. Väljer man detta maskineri får man lägre förbrukning (0,55 l/mil med manuell låda, 0,69 l/mil med automat) och låga utsläpp på 144 gram per kilometer för bilar med manuell låda (182 gram med automat). Precis som till bensinaren kan man kombinera motorn med sexväxlad manuell eller sexstegad automatisk låda.

Dieselversionen skiljer sig en aning från de båda 2,0T-versionerna. I stället för fyrhjulsdrift driver denna bara på framhjulen samt har 15 millimeter lägre markfrigång, alltså 20 millimeter högre än en vanlig 9-3. I övrigt är bilarna identiska vad gäller kaross och utrustning.

Oberoende av motoralternativ ingår svart takreling, dubbla avgaspipor och nya 17-tums aluminiumfälgar. Interiört har man utgått från det mest påkostade utförandet i vanliga 9-3, men i 9-3X lagt till mörk metallicdekor på dörrar, handskfack och runt växelspak. Den svarta läderklädseln med gråa textilinlägg är även den ny.

I övrigt är Saab 9-3X jämförbar med en vanlig 9-3. Bagageutrymmet sväljer 477 liter med uppfällt baksäte. Väljer man att fälla baksätet, som är delbart 60/40, får man 1 331 liter att leka med.

Saab 9-3X börjar säljas till sommaren som årsmodell 2010. Några priser är ännu inte fastställda.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Provkörning

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!