100505-saab aero sport

Saab Aero Sport – super-Saaben

Med ny ägarstruktur Saab en ljusare framtid till mötes, och kanske vildare än vad vi kunde drömma om. De hetaste ryktena gör gällande att Saab kommer att använda sig av teknik från Spyker för att göra supersportbilen Saab Aero Sport.

Ryktena går allt ivrigare om att Saab Spykers nye vd Victor Muller vill mer än att fortsätta sätta samman ordinära familjebilar i Trollhättan med en identitet som mer eller mindre känns igen sedan tidigare. Förutom att göra nya småbilen 9-2 (kommer 2014) vill Muller använda sig av synergieffekterna mellan Saab och Spyker, och just nu skissas det på hur man kan konvertera Spyker C8 Aileron till en kommande Saab Aero Sport. Lansering skulle kunna ske under 2015.

Siktet är ställt högt, den nya sportbilen ska konkurrera med varumärkseikoner som Audi R8 , Mercedes SLS AMG och Porsche 911 Turbo . Syftet är att den nya supersportmodellen ska höja varumärket Saab från familjebil till en verklig utmanare i den yppersta premiumklassen.

Saab Aero Sport – det slutgiltiga modellnamnet är givetvis inte spikat – kommer designmässigt influeras starkt av den tvåsitsiga konceptbilen Aero X från 2006. Konceptet Aero X ville redan då visa var Saab egentligen ville positionera sig. Till och med Porsche och Lamborghini skulle känna sig hotade och visst var formerna och konceptet läckert. En frusen vårdag 2006 körde undertecknad konceptbilen på den nerstängda flygfottiljen F10 utanför Ängelholm, ett stenkast från Koenigsegg-fabriken (se TV nr 8/2006 ).

Med den spektakulära tak- och dörrlösningen som innebar att vindruta och kupéöverdelen gled upp och fälldes framåt över motorhuven samtidigt som dörrbladen vek undan tillät föraren att äntra rätt ner i sittbrunnen. Samtidigt en show i sig och perfekt för att visa upp den egensinniga interiören på bilsalonger världen över.

Den kommande Aero Sport får i stället saxdörrar från Spyker som reser upp i skyn. Interiören blir Saab-mässig med rena släta ytor och instrumentering som verkligen ska associera med arvet från jaktflyget. Bland annat idén med sekundära mätare ute i förardörren ska öka på cockpitkänslan. Det iskristallsgröna instrumentskenet som vi sett även i de senaste konceptbilarna 9-X BioHybrid och 9-X Air står högt upp på önskelistan för interiörfolket i Trollhättan, underleverantörer jobbar på att lösa läsbarhet och funktion. I övrigt plockas mycket av gränssnittslösningarna från kommande 9-5 , stora delar av teknik, knappar och reglage blir desamma.

Exteriört får Aero Sport rena linjer men proportionerna från Aero X tvingas ändras eftersom Spyker C8 Aileron har mittmotor.

Konceptbilen Aero X hade frontmotor och klassiska GT-linjer med lång motorhuv och korta överhäng. I stället blir kupédelen hos Aero Sport mer centrerad med kortare fronthuv och längre bakparti – inte helt olikt Audi R8. Fronten tar upp det senaste Saab-formspråket med tydliga strålkastare och rejäla insläpp för kylluft.

Vindrutan blir välvd och förhoppningsvis kommer fönstermidjelinjen att sjunka ner halvvägs för bättre runtomsikt. Taket blir i glas för en ljusare interiör och mer kontakt med himlen.

Sluttande bakparti med motorrummet fullt synligt i bästa supersportklass. Bakstammen domineras av det svarta fält som löper upp från bilens undersida och visuellt trycker ner Aero Sport mot asfalten. Givetvis inkluderas ordentliga diffusorer och den nya bakljusrampen som är ett av många nya designsignum från Trollhättan. Fälgdesignen får turbinlook för att ytterligare manifestera flyghistoriken.

Tekniskt bygger Aero Sport på Spyker C8-basis med smidda, individuella hjulupphängningar runt om. Chassi, broms- och styrsystem kopieras från Holland, antagligen blir produktionen även förlagd till den lilla fabriken i Zeewolde eller nyetableringen i engelska Coventry – legendarisk bilbyggarmark.

Aero Sport blir bakhjulsdriven, lösningen med Saab XWD-fyrhjulsdrift är helt enkelt för dyr. Automatisk sexväxlad växellåda med två olika sportinställningar för hårdare, rappare respons.

Motormässigt blir bestyckningen antagligen 4,2-liters V8-motor som köps från Audi, effekten 405 hästkrafter räcker till en toppfart på över 300km/h och acceleration 0-100 km/h på strax över fyra sekunder. Men Saab-teknikerna vill bygga in mer av deras egna teknik. Möjligheten att använda sig av den egna V6-motorn med turboteknik är inte helt främmande. Med ökad slaglängd och borrning skulle exempelvis Turbo6 Biopower erbjuda samma prestanda som C8 Aileron, samtidigt som etanolkonceptet fortsatt kunde nyttjas.

Prislappen för Aero Sport beräknas kring 4,5-5 miljoner kronor och givetvis kan man räkna med en öppen roadster – Saab Aero Air Sport. I dagsläget planeras det för total produktion av ett 50-tal Aero Sport. Tillräckligt för att skänka extra glammig aura åt Saabs vanliga modellprogram som ska bli de verkliga inkomstbringarna för förhoppningsfulla, nybildade Saab Spyker.

Saab Aero Sport

Tekniska data

Motor 

Bensin/etanol. 8-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar och 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, volym 4 172 cm3. Max effekt 405 hk (298 kW) vid 7 200 r/min. Max vridmoment 480 Nm vid 3 900 r/min.

Kraftöverföring

Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Individuell hjulupphängning fram och bak med dubbla triangellänkar, skruvfjädring och krängningshämmare.

Styrning

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel ca 12,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram (350 mm) och bak (332 mm). Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg fram 8,5 tum, bak 9,5 tum. Däck fram 235/35 R19,bak 295/30 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 460, bredd 196, höjd 125, spårvidd f/b 163/165. Tjänstevikt ca 1 400. Tank 57 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 300 km/h.

Förbrukning

Blandad körning 2,0 l/mil.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!