060313_aerox_bestofshow Foto: Saab?

Saab blickar framåt

I motsats till de krav om försäljning av Saab som bl a storägaren Kirk Kerkorian drivit har GM tagit fram en femårig marknadsplan för varumärket Saab. I denna ingår en helt ny 9-5 redan 2008.

Det sade Saab Automobiles vd Jan-Ake Jonsson vid en pressvisning av fejsliftade 9-5 i Atlanta i USA, i februari.

 Han sade också att man håller att på att ta fram en helt nytt modellprogram som de hoppas ska säkra bolagets överlevnad. Det skriver WardsAuto.com.

 Detta modellprogram inkluderar:

* En mer personbilslik SUV än nuvarande 9-7x, som kommer att säljas på den globala marknaden.

* En mindre modell, förmodligen kallad 9-1 eller 9-2, som ska konkurrera med Audi A3 och Volvo C30.

* En helt ny 9-5 under 2008. Denna och en ny 9-3 kommer att baseras på nästa generation av GMs Epsilon-platform. Jonsson bekräftade att båda modellerna kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift som tillval.

Man kommer också att försöka styra upp varumärket, som enligt Jonsson spretat för mycket under de senaste åren. Enligt Jonsson ska Saab som varumärke stå för design, körupplsvelse, funktion och säkerhet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!