General Motors är ett av de allra hårdast drabbade bilföretagen i den pågående krisen. Och dess dotterbolag Saab sitter därmed i en lika trång sits. GM har gjort det klart att Saab behöver svenska lånegarantier för att överhuvudtaget kunna fortsätta verksamheten. Men nu ser det ut som att lånegarantierna kan låta vänta på sig.
När regeringen strax före jul presenterade krispaketet till den svenska bilindustrin ställde man samtidigt krav på GM och Ford. Stöd skulle bara ges till den som presenterade en trovärdig plan för hur pengarna skulle användas och hur de svenska biltillverkarna skulle utvecklas för framtiden. Hittills har staten underkänt de affärsplaner som GM har presenterat, rapporterar SR – Ekot.
– Vi har ju kontinuerliga träffar och diskussioner med GM och Saab. Vi har då begärt att få förtydligade och förbättrade underlag. Mer trovärdiga affärsplaner, som beskriver utvecklingen för några år framöver utifrån scenarion där försäljningen fortsätter att minska och de åtgärder som behöver vidtas för att möta det. Det är en förutsättning för att komma framåt i diskussionen om lånegaranti, säger statssekreterare Jöran Hägglund till Ekot.
Den svenska regeringen är alltså inte nöjd med vad GM har visat upp hittills. Det blev GM varse först i förra veckan. Nu är det upp till GM att övertyga regeringen med nya planer för Saabs framtid. Den åtgärd som hittills framstått som den mest sannolika och trovärdiga är att börja separera Saab från GM. Detta skulle dessutom göra Saab mer attraktivt för en eventuell köpare.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.