110321-saab problem

Saab har problem – betalar inte underleverantörer

Hur står det egentligen till med Saab? I fredags meddelade vd Jan Åke Jonsson att han avgår från sin post och nu uppger flera källor att Saab under tisdagen haft produktionsstopp på grund av uteblivna leveranser. Anledningen ska vara att Saab inte betalar sina fakturor.

Saab Automobiles fabrik i Trollhättan stod still under tisdagen. Enligt Victor Muller, tillförordnad vd sedan Jan Åke Jonsson hoppade av vd-posten i fredags, är produktionsstoppet inget anmärkningsvärt. Det är sådant som biltillverkare råkar ut för då och då och är ingenting som han vill prata om.

Men enligt källor beror produktionsstoppet på uteblivna materialleveranser från underleverantörer som i sin tur beror på att Saab inte betalar sina fakturor. Håkan Skött, ordförande för IF Metall vid Saab-fabriken, bekräftar för TT att stoppet beror på problem med materialleveranser, dock utan att gå in på varför problemen uppstått. Han säger sig inte veta hur länge stoppet varade, utan bara att det var stopp under tisdagen.

Svenåke Berglie, som är vd för Fordonskomponentgruppen, säger dock att Saab har haft problem att betala sina leverantörer i tid.

När Sveriges Radio Ekot kontaktar Victor Muller och ställer frågan ”beror stoppet på obetalda fakturor?”, svarar han:

– Nej, jag tror inte det.

På frågan om hur Saab mår svarar han att situationen är okej. På följdfrågan ”Så ni har inga större problem?” är Mullers svar ”Nej, självklart inte”.

Att Saab inte betalar fakturor i tid bekräftas i kväll av Saabs reklambyrå sedan 19 år tillbaka – Lowe Brindfors. Reklambyråns vd Bjarte Eide säger till Resumé:

– Jag kan bekräfta att Lowe Brindfors har ställt in allt pågående arbete för Saab på grund av uteblivna betalningar. Saab har inte sedan december 2010 kunnat betala byråns fakturor för beställt och utfört arbete. Det rör sig om en betydande summa men med respekt för Saab anger vi inga belopp.

– Vi har alltid stått bakom Saab, i med- och motvind, men någonstans går vår gräns. Vi ser helt enkelt inte någon annan utväg. Beslutet att ställa in allt arbete för Saab är grundat av ett enda skäl – vi vill att våra kunder betalar för det jobb de beställt och vi utfört, avslutar Bjarte Eide och förmodligen är ett 19 år gammalt samarbete till ända.

Så frågan är självklar: Hur står det egentligen till med Saab? Mörkar Victor Muller företagets egentliga ekonomiska status? Är dessa nya uppgifter någonting som påverkade Jan Åke Jonsson att ta beslutet som i fredags innebar att han hoppade av vd-jobbet?

Är Saabs situation hållbar? Alla kort måste upp på bordet för att spekulationer och konspirationsteorier ska utebli. Det skadar Saab ännu mer om drevet börjar gå. En sak är då säkert – att inte betala sin reklambyrå på tre månader är illavarslande. Och att ha ett produktionsstopp på grund av att underleverantörerna inte får betalt kan sätta djupa spår. Eventuella framtida underleverantörer lär dra öronen åt sig.

2011-03-30 kl 10.00: Produktionen är igång igen

Enligt vad TT rapporterar är produktionen vid Saabfabriken i Trollhättan åter igång under onsdagsmorgonen. Produktionsstörningen ska ha berott på störningar i inmaterialet från ett transportföretag. Enligt ett uttalande till nyhetsbyrån Reuters ska transportföretaget ha begärt ytterligare betalt.

Av: Erik Andrén

2011-03-30 kl 11.02: Produktionen delvis nere

Sedan en timme tillbaka är arbetet på Saabs monteringsavdelning nere på grund av materialbrist. Det uppger Sveriges Radio Ekot. Enligt samma nyhetsrapportering håller transportföretaget DB Schenker inte med leveranser på grund av uteblivna betalningar. De håller last som pant tills de har fått betalt.

Av: Mattias Rabe

2011-03-30 kl 14.00: Mullers syn på det hela

Som vi nämnde tidigare i dag (se ovan) har transportföretaget DB Schenker stoppat leveranserna till Saab efter uteblivna fakturabetalningar från Saab. DB Schenkers pressansvarige Pierre Olsson berättar för TT att de nu släpper igenom de leveranser Saab betalar för och att Saab själva får välja vilka, det vill säga de mest produktionskritiska. Pierre Olsson betonar dock att de inte släpper igenom alla leveranser, inte förrän de har fått fullt betalt av Saab.

Victor Muller, Saabs styrelseordförande och numera också tillförordnad vd, tillbakavisar dock uppgifterna om att Saab har skulder till DB Schenker. Han menar att transportföretaget har fått betalt och via ett sms till TT:s redaktion skriver han att det inte finns några fakturor där sista betalningsdagen har förfallit.

Dessutom säger Victor Muller att det var Saab som avbröt det 19 år långa samarbetet med reklambyrån Lowe Brindfors och inte tvärtom, trots att reklambyråns vd Bjarte Eide i går berättade för media att det var byrån som avslutat samarbetet eftersom de inte fått betalt av Saab sedan december förra året.

Victor Muller säger till TV4 Nyheterna Väst:

– Vi är missnöjda med samarbetet och vi har tidigare meddelat byrån att vi kommer att vända oss till en annan reklambyrå. Det här är väl Lowe Brindfors avskedspresent till oss, att gå ut i medieerna och påstå att vi inte betalat dem.

Muller säger också att alla underleverantörer kommer att få betalt.

– Precis som de alltid får, avslutar han.

Nu är det åtminstone två företag som har gått ut och sagt att Saab ligger efter med betalningar och att de därför avbrutit eller pausat samarbetet. Men Victor Muller säger precis tvärtom. En av sidorna far alltså med osanningar, vem det är vet vi inte men vi lär nog snart få erfara.

Ett tidigare pressmeddelande från Spyker Cars i dag säger att Saab Automobile har tillräckligt med pengar från tillgängliga källor för att klara de omedelbara behoven.

Av: Mattias Rabe

 

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!