Specialversioner och jubileumsmodeller är Saab duktiga på att vaska fram. Lite elakt kan man säga att det är ett måste med tanke på företagets förmåga att låta sina modeller leva i evigheter. Exempelvis presenterades 9-5 i Griffin-utförande för bara ett par veckor sedan, mest för att hålla den aktuell ett tag till. Nu presenterar Saab en jubileumsversion av sin 9-3 Cabriolet som då får tilläggsnamnet Special Edition. Anledningen till modellen är att det har runnit iväg hela 25 år sedan Saab presenterade sin allra första öppna bil – 900 Turbo Cabriolet. Det var på Frankfurtsalongen medan 9-3-cabben i stället visas på salongen i Los Angeles om en dryg vecka. Under detta gångna kvartsseklet har Saab sålt mer än en kvarts miljon cabbar – ganska imponerade för en liten biltillverkare från lilla Sverige.
Egentligen är det inte mycket som gör jubileumscabrioleten mer speciell än den vanliga. På några punkter skiljer den sig dock.
Saab 9-3 Cabriolet Special Edition kommer i tre exteriöra kulörer – Jet Black, Carbon Grey och Bright Champagne, där sistnämnda är unik för just den här versionen.
Interiört känner man igen sig från vanliga cabrioleten men för att piffa upp det har man sätt lite Turbo X-prägel på inredningen. Dels rattens utformning samt kolfiberinlägg och svarta golvmattor med grå söm. Även på utsidan andas det lite Turbo X genom främre stötfångaren och spoilern som modifierats lätt. Baktill hittar man som på Aero-modellerna två blanka ändrör och en antracitgrå ”diffuser”. Tyvärr har inte Saab skickat med några bilder på bilen sedd bakifrån, men de femekrade fälgarna som mäter 17 tum ser man i alla fall.
Maskineriet består av 2,0T-motorn, alltså en fyrcylindrig turbomotor på 210 hästkrafter. Denna motor erbjuds dock inte till cabrioleten i Sverige, utan endast till SportSedan- och SportCombi-modellerna. När 9-3 Cabriolet Special Edition kommer till Sverige blir det i stället med de befintliga motorerna – 1,8t (150 hk), 1,8t BioPower (175 hk), 2,0t BioPower (200 hk), 2,8T V6 (280 hk), 1,9 TiD (150 hk) och 1,9 TTiD (180 hk).
Sexväxlad manuell låda eller femstegad automat finns att välja mellan.
Priset i Staterna börjar på 374 000 kronor om man räknar med att varje dollar kostar 8,005 kronor. Bilen finns hos de amerikanska handlarna från och med januari nästa år.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.