Under det senaste året har Saab förekommit flitigt i nyhetsflödet men någon reklam har de inte blivit, på den fronten har det varit tyst. Pengarna har istället lagts på att säkra företagets överlevnad. Nu är det dock andra förhållanden som gäller – nya 9-5 är ute på marknaden och försäljningen måste ta fart. I helgen blev det äntligen möjligt att provköra Saab 9-5 hos svenska Saab-handlare och under andra delen av det här året planeras stora reklaminvesteringar.
Försäljningschefen Adrian Hallmark säger i en intervju med Bloomberg att Saab kommer att göra en massiv satsning på marknadsföring.
– Det är en enorm våg av media och kommunikation som inleds när 9-5 börjar säljas i Sverige. Saab kommer att lägga mer än 150 miljoner dollar på marknadsföring under andra hälften av 2010 efter att ha spenderat nästan ingenting sedan frigörandet från GM, säger Hallmark till Bloomberg.
Saab satsar stor och brett, marknadsföringen av 9-5 kommer att innefatta alla möjliga olika medier, däribland applikationer för Apple iPad och iPhone och reklamen ska inte bara fokusera på den nya modellen. Även Saabs historia ska föras fram i reklamkampanjen.
Samtidigt som det satsas stort på marknadsföring dras svångremmen åt på försäljningssidan. I dagsläget har Saab runt 1 000 återförsäljare men 50-100 av dessa ska läggas ned fram till slutet av 2011.
– Om vi har tio procent färre återförsäljare men fortfarande samma säljvolymer så kommer de kvarvarande återförsäljarna att tjäna mer samtidigt som vi får lägre kostnader, säger Hallmark till Bloomberg.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.