När det nya året inleddes kom de preliminära siffrorna för nybilsregistreringen ut. Saab var gladast av alla när de fick listan. Totalt registrerades 274 196 bilar 2005 och 21 271 av dessa var Saab. Det blir en marknadsandel på 7,8 procent över hela året och under fjärde kvartalet hade Saab över 10 procent av marknaden.
Saabs VD Bengt Nilemo kände sig säker på att året skulle sluta riktigt bra:
- Vi visste att vi skulle börja i moll och sluta i dur, säger han och fortsätter:
- Våra kunder fick vänta in det andra halvåret innan de nya modellerna kom, men när de svepte in blev det rena höststormen - för våra konkurrenter.
Saab valde att släppa de nya modellerna först under andra halvåret vilket ledde till att många kunder valde att vänta på dessa. Men när 9-3 SportCombi och uppdaterade 9-5 äntrade marknaden blev dessa en riktig succé för Saab. Även 9-5 BioPower har gått mycket bra.
- Saab Sverige går in i det nya året med en orderbank vi aldrig sett maken till tidigare i Sverige under mina år i bolaget, säger Bengt Nilemo och fortsätter:
- 9-3 SportCombi säljer bra som förväntat men den klart lysande stjärnan är ändå nya 9-5. Både media och kunder är överens om att den är i sitt livs form. Tack vare BioPower-motorn är den också det självklara valet för de som bryr som om miljön men inte vill tumma på säkerhet, prestanda eller utrymmen, avslutar han.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.