090616-saab-lyx-prodtakt

Saab ska bli lyxmärke – stora neddragningar väntar Trollhättan

I kväll har det kommit fram fler uppgifter från den affärsplan som gruppen bakom nybildade Koenigsegg Group AB presenterat för General Motors. Gruppen planerar en kraftig nedgång av produktionstakten i Trollhättan samtidigt som man vill göra Saab till ett lyxmärke.

Under General Motors (GM) tak har Saab Automobiles varumärke försvagats, år efter år. Utöver det har produktionen sjunkit och lönsamheten har lyst med sin frånvaro. Som en del i materialet som under våren har presenterats av rekonstruktör Guy Lofalk har det talats om att den årliga produktionen hos Saab måste upp i 130 000 bilar för att företaget inte ska gå i förlust. I år hamnar produktionen runt 50 000 bilar, trots att produktionstakten enligt tidigare uppgifter ska fördubblas efter semestern.

I kväll kommer ny information via SVT Rapport, hämtade från den affärsplan som har lagts fram mellan nybildade Koenigsegg Group AB och GM och som även visats för regeringen.

Målsättningen i affärsplanen handlar inte om några 130 000 byggda bilar om året. I stället nämns siffran 70 000 bilar. Detta som ett led av de kraftiga effektiviseringar vid fabriken i Trollhättan som är att vänta, med neddragningar som resultat.

De nya ägarna har enligt kvällens uppgifter för avsikt att göra Saab mer exklusivt, mer av ett lyxmärke. Framtidsföreställningen är att försöka få tillbaka framtoning som Saab hade på 1980-talet i och med intåget av Saab Turbo (som visserligen började på 1970-talet med Saab 99 Turbo). Detta ska man åstadkomma med hjälp av den image som varumärket Koenigsegg redan besitter.

Christian von Koenigsegg tillbakavisar SVT:s uppgifter

Uppgifterna som i går kom ut via SVT Rapport, och som du sedan dess har kunnat läsa här ovan, tillbakavisas nu av Christian von Koenigsegg. Enligt honom finns det ingen affärsplan som innebär stora neddragningar i Trollhättan.

– Du refererar till en affärsplan som vi inte har gjort. Vi går efter Jan Åkes (Jonsson, vd för Saab Automobile, reds anm) affärsplan och sedan stresstestar vi den och ser vad olika scenarier innebär. Om lågkonjunkturen skulle hålla i sig längre, hur fungerar det då med lägre volymer, alternativt om marknaden skulle gå upp snabbare hur kan vi möta efterfrågan, sa han till SVT Aktuellt i går kväll och slog fast att Saab ska fortsätta med den affärsplan som Jan Åke Jonsson har presenterat.

Han tror att medias felaktiga tolkning av ovanstående kan ha kommit ur Bård Ekers uttalande om att det inte finns något annat som drivs mindre effektivt än en bilfabrik.

– Vi har en väldigt liten organisation för att utveckla bilar och det är det han refererar till. Vi tror att vi kan anamma det tänket också delvis inom Saab för att kunna ta fram nya teknologier till lägre kostnader och på ett effektivare sätt. Det är vad det budskapet betyder, förtydligt han.

Det är inte heller helt osannolikt att Koenigsegg introducerar Saab på nya marknader, bland annat genom att lansera Saab via Koenigseggs återförsäljarnät i Mellanöstern.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!