100311-saab-usa

Saab startar om i USA

Efter ett halvår långt stopp har Saab börjat skicka bilar till USA igen. Efter att ha varit mycket nära nollförsäljning förbereder sig de 218 Saab-handlarna på omstarten genom att sänka priserna.

 I februari såldes endast 97 nya Saabar på hela den nordamerikanska konkurrenten. Ett katastrofresultat som visserligen inte var helt oväntat med tanke på de turbulenta ägandeförhållandena. De 218 amerikanska Saab-återförsäljarna har dessutom inte haft så många bilar att sälja sedan exporten av Saab-bilar stoppades för ett halvår sedan. Men nu har Saab fått nya ägare och den amerikanska divisionen gör sig redo att möta marknaden igen.

Den här månaden får USA leveranser av 9-3 som för första gången kan beställas i X-utförande. Dessutom kommer leveranser av nya 9-5 fram mot sommaren. För att sätta fart på försäljningen av 9-3 har Saab Cars North America beslutat att sänka priserna med 4-12 procent jämfört med 2009 års prisnivå.

– Den här åtgärden gör att Saab ligger i linje med marknaden och upprätthåller tillgången till Saabs rika svenska arv, innovation och prestanda för våra många lojala kunder, entusiaster och potentiella nya kunder, säger Mike Colleran, vd för Saab Cars North America.

Med den nya prissättningen kostar en 9-3 Sport Sedan från 29 725 dollar, motsvarande 212 000 kronor. 9-3X är lite dyrare med ett utgångspris på 37 800 dollar. Som jämförelse kan nämnas att Volvo S40 kostar från 27 050 dollar.

Saab har utan tvekan en tuff uppgift framför sig och i USA kan det vara om möjligt ännu svårare att ta tillbaka de förlorade marknadsandelarna. Kommer sänkta priser att räcka?

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!