100517-saab-kanada

Saab tillbaka i Kanada – lönsamheten nära?

Saab fortsätter sin väg tillbaka till mot ett normalt biltillverkarliv. Nu är det klart att Saabs bilar återigen ska säljas i Kanada, 20 återförsäljare har redan anmält intresse. Samtidigt säger Jan Åke Jonsson att företaget kan vara på grön kvist redan nästa år.

 Saabs bilar ska återigen säljas på den kanadensiska bilmarknaden. I förra veckan undertecknades ett avtal mellan Saab Cars North America och distributören International Fleet Sales (IFS). Tillsammans har de börjat arbeta för att importera och distribuera 2011 års modeller till Kanada. Omkring 20 återförsäljare uppges redan ha anmält sitt intresse för att få sälja Saab-bilar. Om allt går väl kan kanadensiska spekulanter köpa alla Saabs modeller från och med i höst.

Återinträdet på den kanadensiska marknaden är ett steg på Saabs väg mot lönsamhet. I en intervju med tidningen Drive säger Saabs vd Jan Åke Jonsson att återhämtningen kan komma att gå snabbare än beräknat. Jonsson tror att Saabs verksamhet kan gå jämnt upp under andra halvan av 2011, och det med bara 80 000-85 000 sålda bilar. Han är dock övertygad om att Saab kan sälja omkring 125 000 bilar årligen, vilket skulle göra verksamheten mycket lönsam. ”Men det här är väldigt försiktiga siffror”, säger Jonsson och påpekar att Saab sålde 98 000 bilar under 2008, ett år då Saab fortfarande var i General Motors ägo.

I intervjun med Drive passar Jonsson också på att nämna de kommande produktlanseringarna. ”Vi kommer att ha en helt ny produktportfölj 2012 och nya 9-5 kommer då att vara den äldsta modellen”. Den mycket efterlängtade kombiversionen av 9-5 kommer någon gång nästa år och inte långt efter lanseras crossovern 9-4X som byggs för Saab av GM. 2012 kommer den helt nya 9-3 vars design Jonsson beskriver som sportigare och mer aggressiv än den nuvarande. ”Tänk flygplan”, säger Jonsson till Drive. Han bekräftar också att det finns intresse inom företaget för att bygga en liten integsmodell, men det är inget som finns i produktplanen ännu. När frågan om teknikdelning med andra tillverkare kommer upp, något som Victor Muller har pekat ut som en nyckelfaktor för Saabs verksamhet, antyder Jonsson att det kan bli möjligt att dela en liten plattform med någon annan biltillverkare.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!