090826-saab-reklam

Saab vänder hemåt i ny reklamkampanj

Turbulensen kring ägarförhållandena har inte lagt sig men det ska inte få sätta stopp för produktlanseringarna. Nu är det dags att introducera 9-3X och det ska göras med en stor världsomspännande reklamkampanj som lanseras på söndag.

Frågetecknen kring Saabs ägarförhållanden och företagets framtid är fortfarande många och stora. Med en ny reklamkampanj vill Saab visa att det inte är det enda som händer kring märket för tillfället. Med den världsomspännande reklamkampanjen som går under temat Changin Perspective ska fokus i stället läggas på Saabs annorlunda perspektiv på bilbyggande och inte minst nya 9-3X.

Reklamkampanjen utgörs av film, webb, annonser, utomhusreklam och en mässfilm. Som tidigare har Saab låtit en svensk artist specialskriva musik till reklamfilmen. Den här gången är det Asha Ali som ska ge kampanjen extra uppmärksamhet. I reklamsnutten som redan har börjat spridas på nätet är det tänkt att vi ska få en inblick i hur Saabs ingenjörer inspireras till nya innovationer. Detta genom lekfulla animationer som visar Saabs syn på säkerhet, körupplevelse och miljö. Trollhättan såväl som skandinaviska kännetecken får stort utrymme.

– Saab är en förhållandevis liten biltillverkare på den globala marknaden som genom åren drivit fram många innovationer - allt från turbotekniken och stolsvärmen till effektivt utnyttjande av alternativa bränslen. Nu ska vi ta tillbaka en än större del av produktionen och initiativen till Sverige, och då vill vi också ta avstamp utifrån vad som faktiskt gör oss unika, säger Annika Priou, Marketing Communications Manager.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!