Notera att bilden är manipulerad.

Saab visar sin elbil i Trollhättan i dag

Senare under dagen ska Saabs ägare Nevs visa upp sin elbil för första gången – en 9-3 med ombyggt chassi för att rymma batterierna.

Saab 9-3 som elbil har nu visats upp. Läs mer och se bilder här!

Nevs har den senaste tiden levt lite med kniven på strupen. Investerare har inte hållit vad de lovat och skulderna har ökat samtidigt som produktionen av 9-3 med förbränningsmotor har stått stilla en tid. Ett konkurshot hängde över företaget så sent som förra veckan, men konkursbegäran drogs tillbaka och Nevs förklarade att det endast är likvida medel som saknas. Tillgångarna inom företaget överstiger dock inte skulderna så någon direkt fara finns inte för närvarande. Det som saknas nu är att knyta ihop säcken med två nya samarbetspartners från Indien och Kina, grundliga diskussioner och smidande av affärsplaner pågår i detta nu.

För att ytterligare visa upp Nevs framtida avsikt med varumärket Saab ska de i Trollhättan i eftermiddag visa upp elbilen för första gången. Den elbil som Nevs hela tiden haft siktet inställt på, bilen som föranledde Nevs köp av konkursboet efter Saab Automobile.

Elbilen baseras på vanliga 9-3 och ser ut som en sådan också, men med den skillnaden att avgasrör saknas. Chassit är ombyggt för att passa den nya drivlinan med tillhörande batteri. På så vis ska utrymmena i bilen inte påverkas.

Upp till 20 mil på en laddning är en uppgift som figurerat en längre tid. Men avsikten är att vässa räckvidden, något Nevs jobbar hårt med i sin batterifabrik i Kina.

Elbilen som visas upp i Trollhättan i eftermiddag är en av hittills få tillverkade. Den visas upp i samband med världens största rullskidstävling Alliansloppet som har sin start i dag och pågår i dagarna fyra.

Saab 9-3 ePower från 2010.

Det är inte första gången som Saab 9-3 visas upp som elbil. Vi minns Parissalongen 2010 då Saab 9-3 ePower (en SportCombi) visades upp. ePower var ett resultat efter ett samarbete mellan Saab och andra företag samt myndigheter. Den hade en elmotor på 135 kilowatt (184 hästkrafter) vars kraft kom från litiumjonbatterier som placerats på så sätt att varken väghållning eller utrymmen tog stryk. Räckvidden för 9-3 ePower uppgavs även den till 20 mil. Tyvärr blev den aldrig verklighet.

Saab 9-3 som elbil har nu visats upp. Läs mer och se bilder här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr