Saab 99 och Saab V4 Foto: Mattias Rabe

Saabs ägare back två miljarder första halvåret

En aning försenad har Saabs ägare Swedish Automobile nu presenterat delårsrapporten för första halvåret 2011. Tyvärr innehåller rapporten föga munter läsning med en förlust på drygt två miljarder kronor. Victor Muller är ändå svagt positiv.

Sent i går presenterade Swedish Automobile, Saab Autombiles ägare som tidigare gick under namnet Spyker Cars, delårsrapporten för årets sex första månader.

 I den kan man läsa att från januari till och med sista juni 2011 omsatte bolaget knappt 3,3 miljarder kronor. Det kan jämföras med första halvåret 2010 då nettoomsättningen uppgick till drygt 2,2 miljarder kronor.

 Nettoresultatet för första halvåret visar att Swedish Automobile gjorde en förlust på drygt två miljarder kronor. Det är betydligt sämre än för motsvarande period året innan då man gjorde en betydligt mindre förlust på 511 miljoner kronor.

 Försäljningssiffror

 I halvårsrapporten, som du kan läsa i sin helhet här, kan vi också se att Swedish Automobile, det vill säga Saab, tillverkade 12877 bilar under årets första sex månader. Det är 1026 fler bilar än vad man tillverkade under de sex första månaderna 2010.

 Under första halvåret 2011 sålde man 15194 bilar ut till kund, en ökning med hela 44 procent (4659 bilar) jämfört med samma period året innan. I siffran är lagerbilar inkluderade.

 Saab sålde 12871 bilar till handlare under årets första halvår. Det är en ökning med 26 procent jämfört med första halvåret 2010.

 Muller ber anställda om ursäkt

 Swedish Automobiles och Saabs vd, tillika Saabs styrelseordförande, Victor Muller ser inte resultaten för första halvåret som överraskande. Han pekar främst på årets andra kvartal som har varit extremt tufft. I pressmeddelandet passar han även på att be om ursäkt till företagets anställda, som han ser som lojala, för de uteblivna löneutbetalningarna.

 Victor Muller säger sig också se ljusglimtar vid horisonten och syftar bland annat på nya investerare så som kinesiska Pang Da och Yongman där pengar kan rulla in så fort de olika partnerskapen och räddningsplankorna har nått godkännande, om de nu gör det. Några klara finansiella lösningar finns inte i dagsläget.

 – Men vi vet att vi ännu inte kan titta för långt in i framtiden. Just nu är fokus för Saabs ledning att arbeta så hårt som möjligt för att få företaget tillbaka till lugnare vatten genom att väsentligt stärka vår finansiella ställning, nå en överenskommelse med alla våra leverantörer om betalnings- och leveransvillkor samt starta produktionen så fort som möjligt. Vi utvärderar alla tillgängliga alternativ för att säkra kontinuiteten i Saab Automobile, avslutar Victor Muller gårdagens pressmeddelande.

 Prio ett: pengar till lönerna

I förra veckan skulle de anställda vid Saab ha fått sina augustilöner utbetalda. Så blev det inte och ännu i dag ekar det tomt på de anställdas lönekonton. Saab måste få in pengar till lönerna i slutet av innevarande vecka, eller absolut senast i början av nästa vecka, för att inte riskera konkurs då de anställdas fackförbund har skickat in betalningsuppmaningar till Saab. Om inte uppmaningarna har hörsammats efter en vecka kan fackförbunden begära Saab i konkurs. En begäran om konkurs är nödvändig för att den statliga lönegarantin ska träda i kraft och säkra de anställdas löner.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr