Saabs historia säljs ut – stort bildgalleri

Fram till på fredag kan vem som helst komma över en av de många unika Saabarna från Saab-museet i Trollhättan. Än så länge är det osäkert om Saabmuseet förblir intakt efter en eventuell försäljning.

På fredag klockan 12 kommer konkursförvaltaren Delphi inte ta in fler anbud på de uppåt 100 Saabar de har till salu från Saabmuseet. Hur det sedan kommer gå för Saabmuseet är inte klart men att museet säljs ut via anbud innebär att konkursförvaltaren kan välja att pröva anbuden och se om det finns någon köpare som är mer lämplig. Det innebär att även om högre bud läggs på vissa bilar kan hela samlingen till slut gå till exempelvis Innovatum som visat intresse för att ta över driften av museet i dess nuvarande skick.

 En av de råare bilarna under klubban är hastighetsraketen Saab 93 Monster från 1959 som inofficiellt klockats för 223 kilometer i timmen med bland andra Erik Carlsson bakom ratten. Andra bilar som sticker ut i samlingen är den salta James Bond-bilen Saab 900 Turbo "Silver Beast" från 1981. Med specialutrustning som skottsäkert glas, rökridåutrustning och sikte från ett Saab Viggen-flygplan var 900:an ett givet val för agent 007. Åtminstone i böckerna Licence Renewed, For Special Services och Ice Breaker, alla skrivna av John Gardner. Några filmroller för Silverbesten blev det aldrig och bilen som i litteraturen brädade både Lotus och Aston Martin lider numer av ett större renoveringsbehov. 

 Men även om det är de riktigt eftertraktade rariteterna som står i fokus har konkursboet efter Saab några andra udda fåglar till försäljning. Inknuffade i lokalerna står bilarna du måste ha om du vill ha något som sticker i ögonen på den typiske Saab-entusiasten. General Motors försök att sjösätta Chevrolet TrailBlazer och Subaru Impreza som Saab 9-7X respektive 9-2X togs inte emot med öppna armar. Bilarna anklagades för att inte vara "riktiga" Saabar och 2008 hade båda modellerna gått ur tiden. 

 De lite mer populära Saabarna i museet är de sista exemplaren av Saab 96, 90, 9000 och 9-5. Bilarna kördes från respektive fabriker – Saab 96 och 90 byggdes i Finland –till Saabmuseet av Teknikens Världs tidigare chefredaktörer Björn Sundfeldt, Calle Carlqvist och nuvarande testchef Hans Hedberg. 

 Fram till på fredag kan vem som helst nämligen lägga ett anbud på de bilar man är intresserad av. Tidigare har företaget Innovatum visat intresse att hålla samlingen intakt, men det kan i skrivande stund bara framtiden utvisa. 

 Ett sätt att fördriva tiden fram till dess är att klicka sig igenom bildgalleriet med utvalda Saabar från samlingen. För vem kan motstå den allra sista 99:an, komplett med tidstypiska detaljer som enorma gummistötfångare och hängande innertak? Den och många fler unika Saabar kan du se alldeles här nedanför.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr