090406-saab-framtid-idag Foto: Mattias Rabe 2008

Saabs öde avgörs i dag – oddsen går emot

I dag är en viktig dag för Saab Automobiles framtid. I dag är dagen då Saabs alla fordringsägare samlas vid Vänersborg tingsrätt för ett borgenärssammanträde. I dag avgörs det om vidare rekonstruktion ska ta vid eller om företaget ska begäras i konkurs.

45 dagar har passerat sedan Saab Automobile beviljades rekonstruktion vid Vänersborgs tingsrätt. Då utsågs Guy Lofalk till rekonstruktör.

Även om den 20 februari var en viktig dag får denna dag, den 6 april 2009, ses som snäppet viktigare eftersom alla Saabs fordringsägare (borgenärer) samt rekonstruktören ska samlas vid Vänersborgs tingsrätt, borgenärssammanträde som det kallas.

I normala fall äger detta sammanträde rum under rekonstruktionens början, men i och med att antalet fordringsägare är så stort (över 1 340 stycken) har det tagit tid att kontakta alla och få merparten samlade. På sammanträdet ska fordringsägarna få sina röster hörda och få möjlighet att godkänna den framlagda framtidsplanen för Saab. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt som det kanske låter.

Först kommer rekonstruktören samt Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson att presentera det som hittills avhandlats i rekonstruktionen och hur väl det har fallit ut. Därefter är det fordringsägarnas tur att ge sin syn på det hela och om vill det sig illa kan de, enligt lag, kräva att rekonstruktionen ska upphöra. Det räcker faktiskt med att en enda fordringsägare ställer krav och opponerar sig mot rekonstruktionen.

Bland alla fordringsägare finns det två stora parter – den ena är svenska staten som har krav på 217 miljoner kronor för den lönegaranti som utgick under den första rekonstruktionsmånaden, den andra är ägaren GM som har krav på sex miljarder kronor som Saab är skyldiga enligt det senaste bokslutet.

Borgenärssammanträdet sköts av tre domare (i vanliga fall bara en) – Cecilia Tisell, Gabriella Nordwall samt Patrick Baerselman. Dessa tre har i uppgift att lyssna till den framtidsplan som rekonstruktören och Jan Åke Jonsson presenterar samt alla fordringsägares åsikter och krav. Därefter bestämmer sig tingsrätten med de tre domarna om den påbörjade rekonstruktionen ska fortsätta enligt planerna eller om den ska avbrytas. Om den avbryts ligger en konkurs väldigt nära till hands.

Beslutar tingsrätten att rekonstruktionen ska fortsätta kan de tillsätta en borgenärskommitté som består av tre personer som ska bevaka den fortsatta rekonstruktionen och ta tillvara fordringsägarnas intressen.

Saabs största hopp står till att hitta seriösa köpare till företaget. Enligt Saab själva har tio olika spekulanter hört av sig om intresse.

Oddsen talar mot Saab

Sedan 2004 har 587 företag rekonstruerats i Sverige. Enligt SVT Rapport har 65 procent av dessa gått i konkurs. Många andra har fått en tuff tillvaro efter rekonstruktionen med konkurshot hängandes över dem.

– Det är bara ungefär tio procent som blir livsdugliga, kreditvärdiga bolag, säger Roland Sigbladh på Upplysningscentralen UC till Rapport.

Runt 20 spekulanter – realistisk plan

Under morgonen har det kommit fram nya uppgifter som säger att det finns ett 20-tal spekulanter på Saab Automobile.

Hos Vänersborgs tingsrätt har det under förmiddagen samlats några tiotal fordringsägare, alltså långt ifrån alla de drygt 1 340.

Deltagande parter, allt från fordringsägare till fackförbundsrepresentanter, tycker att den plan som Guy Lofalk lämnade in tidigare i morse ser realistisk ut.

Den innehåller bland annat nedskrivning av oprioriterade skulder med 75 procent i ett ackordsförfarande. De resterande 25 procent av skulderna räknar Saab med att kunna betala inom ett år från fastställandet av ackordet. Senast någon gång i juli 2010 bör alltså fordringsägarna få tillbaka sina pengar.

Den innehåller också en plan på hur Saab ska nå ett oberoende från GM. Detta oberoende är tänkt att nås genom både lång- och kortsiktiga serviceavtal om köp och utveckling av komponenter och tjänster från GM, men även tjänster från Saab till GM.

Saabs mål är att samla tillverkningen i Trollhättan och kunna lansera kommande bilmodeller enligt den tidigare planläggningen. För detta behövs en miljard dollar, pengar som beräknas komma in från lån via Europeiska investeringsbanken (600 miljarder dollar) samt pengar från GM (400 miljarder dollar) i form av låneavskrivningar och tillverkningsverktyg för de nya bilmodellerna.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr