110616-saab-leverantörer Foto: ......

Saabs underleverantörer tröttnar

Saabs utländska underleverantörer kan vara sista spiken i kistan. Samtidigt har ryske affärsmannen Vladimir Antonov gett upp sina planer på att köpa Saabs fastigheter.

– Jag tror tålamodet tagit slut, säger Lars Holmqvist, vd för Clepa, en europeisk organisation för underleverantörer till nyhetsbyrån TT. Dels på grund av massa tomma löften om volymer som inte blivit verklighet och dels på grund av bristande information. Man har inte tagit hänsyn till underleverantörerna, de känner sig lurade och därför står man nu med en fabrik som inte kommer igång, fortsätter han.

Det är den opersonliga relationen till Saab som bland annat pekas ut som boven i dramat. En liten biltillverkare i ett annat land har låga sympatier bland underleverantörer menar Lars Holmqvist. 

– Många har en personlig anknytning genom att ha kört Saabbilar. De utländska underleverantörerna är nog tuffare.

Utöver ett par dagar för några veckor sedan har tillverkningen stått still i Saab-fabriken i tio veckor. För att det ska gå att bygga Saabar i fabriken måste underleverantörerna få betalt, vilket de alltså inte fått. Medieintresset är även det något helt annat i andra länder och utöver några artiklar i facktidningar har Saab inte fått särskilt mycket utrymme i media. 

Den ryske affärsmannen Vladimir Antonov ger upp sina försök att försöka köpa Saabs fastigheter. Antonovs svenske talesman Lars Carlström menar att: 

– Det finns ingen anledning att fortsätta den här processen på grund av den märkliga hanteringen av EIB (Europeiska Investeringsbanken). Vi blir bara en broms för Saab, säger Lars Carlström till TT. 

Vladimir Antonov har inte gett upp sina planer på att gå in som delägare i Saab men om det överhuvudtaget kommer gå vet Lars Carlström inte. Enligt honom finns ingen dialog mellan Antonovgruppen, EIB eller svenska regeringen. 

– De har valt sin linje som verkar oförklarlig. Men vi ger inte upp. Vi har en agenda att Antonov ska in som delägare och det kommer vi att lösa på ett eller annat sätt.

Skulle Saab kunna lösa in lånet från EIB skulle en hel del styrning kring vad Saab får och inte får göra.

På Saab är man ännu förtegen om när produktionen kan komma igång igen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr