101123-saab vd jan-åke

Saabs vd inte orolig trots tuffa tider

Saab befinner sig i en något mer prekär situation än vad man hade hoppats på när försäljningsmålen för året ritades upp efter försäljningen i vintras. Men vd Jan-Åke Jonsson är inte orolig, han blickar framåt och menar att pengarna inte kommer ta slut. – Det gäller att prioritera, säger han.

I slutet av förra veckan kom nyheten att drygt 200 tillfälligt anställda inte får förlängda kontrakt med Saab Automobile när de nuvarande löper ut den 22 december och att det därmed ser ut att dröja innan Saab går över till tvåskift i fabriken igen. Anledningen är de dystra försäljningssiffror som Saab just nu dras med och som fått dem att halvera sin försäljningsprognos till 35 000 eller färre tillverkade bilar i år.

Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonsson fick en hel del frågor då han deltog vid Stora Aktie- och fonddagen i Göteborg under gårdagen. På en fråga om de tillfälligt anställda som får lämna sina jobb i december svarar han nyhetsbyrån TT som följer:

– Det är en styrka att vi var så förutseende att vi tog in dem som tillfälliga, säger han utan att ha möjlighet att ge hopp om att snart kunna återanställa de som tvingas gå.

– Vi har en personalstyrka som gör att vi klarar oss in i första kvartalet nästa år.

Det betyder att man med största sannolikhet kör vidare med ett skift vid fabriken tills vidare. Jan-Åke Jonsson är öppen för att köra med just ett skift men då måste man komma överens med anställda och fackförbunden. Hur detta ska genomföras vill han inte gå in på.

– Exakt hur vi löser det är jag inte beredd att diskutera. Det är något vi har i vår verktygslåda för hur vi ska gå upp i volym när det kommer nya bilar.

Trots tuffa tider har Saab inte slut på pengar som det så ofta spekuleras om. Kassan sägs vara välfylld tack vare försäljningen av verktyg till kinesiska biltillverkaren BAIC samt att man har tillgång till de av EIB lånade pengarna. Dock får EIB-pengarna inte användas till driften.

– Det gör det inte heller. De pengarna används till 65-67 projekt som en konsult, utvald av EIB, går igenom varje kvartal.

Färre sålda bilar betyder mindre intäkter och därmed måste Saab minska på sina utgifter. Det är också något som har genomförts enligt vd Jan-Åke Jonsson genom att pressa ned produktionskostnaderna, effektiviserat utvecklingsverksamheten och samt att man dragit fördel av olika valutors kurssvängningar.

Men att pengarna skulle ta slut finns inte i Jan-Åke Jonssons värld.

– Vi ska driva verksamheten vidare. Behöver du mer pengar eller om du ser att resultatet blir sämre får du göra prioriteringar. Du kör inte slut på pengar, säger han TT som beskriver honom som märkbart irriterad över frågorna han fick.

Saab just nu och månaderna framöver

Saab sålde under årets första tio månader i Sverige drygt sju procent fler bilar än under de tio första månaderna förra året. Detta trots ett långvarigt produktionsstopp under årets första månader.

September och oktober är de starkaste månaderna hittills i år för Saab i Sverige. Under oktober månad sålde man 887 nya bilar vilket är en ökning med hela 50,9 procent jämfört med oktober 2009.

Saabs närmaste framtid bör se ännu ljusare ut med tanke på nya Saab 9-3 TTiD som når under miljöbilsgränsen (120 g/km) trots en effekt på hela 180 hästkrafter. En bil som kan bli lite av en svensk favorit.

Dessutom har de den med svenska ögon sett intressanta 9-5 i kombiutförande som lanseras i början av nästa år. Och i augusti kommer crossovern/suven 9-4X som tyvärr inte lanseras med något dieselalternativ. Något som tyvärr kommer att straffa försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!