080612-kinesiska-sceo-ufo

SCEO och UFO intar Europa

De oblyga kinesiska kopiorna av BMW X5 och Toyota RAV4 har nu börjat säljas i Tyskland. De kinesiska efterapningarna har väckt många känslor i Europa, framförallt arga sådana. Nu framgår fler detaljer än utseendet som väcker förundran.

På senare tid har det allt mer blivit klart att det råder en trend där europeiska, främst tyska, bilar fingranskas av kinesiska biltillverkare som sedan bygger en ”egen” version. De europeiska tillverkarna har oftast sett genom fingrarna med de tydliga överträdelserna mot allt vad patentlagstiftning heter. Men när de kinesiska tillverkarna på senare tid har försökt lansera bilarna i Europa som budgetalternativ till originalen har det tagit hus i helvete. Framförallt BMW och Daimler har kämpat hårt för att hålla kopiorna utanför den europeiska marknaden.

Men nu är stridsyxan uppenbarligen nedlagd, då Shuanghuan Automobile har börjat sälja sina två suv-modeller SCEO och UFO via den München-baserade importören Chinese Automobile Deutschlands 80 återförsäljare.

SCEO som bär misstänkt mycket influenser från förra generationen BMW X5 och till viss del även X3 är försedd med en 125 hästkrafter stark 2,4-liters bensinmotor. På pappret kan SCEO tyckas vara ett hyfsat lågprisalternativ för dem som inte bryr sig om image och liknande påhitt. Men läser man lite längre ned på pappret grusas alla förväntningar om en billig och bra suv. Grundpriset i Tyskland är satt till 25 900 euro, nästan 250 000 svenska kronor. I jämförelse med riktiga X5 är den ett kap. Men när man ser till vad man faktiskt får för pengarna – en dålig kopia baserad på utdaterad teknik – känns det inte lika lockande längre. Då är nog en lätt begagnad BMW X5 att föredra.

UFO, som är närmast exakt kopia av gamla Toyota RAV4, har fått en rimligare prislapp. För 150 000 kronor får man en 2,0-litersmotor på 129 hästkrafter. Om man vill ha mer skjuts i det kinesiska ekipaget kan man välja den större 2,4-litersmotorn som ger 136 hästkrafter, till en ännu inte angiven merkostnad förstås.

Det är dock inte bara den oblyga kopieringen av design som har väckt uppståndelse i Europa. Vid ett flertal olika tillfällen har kinesiska bilar som varit aktuella för Europadebut fått extremt dåliga resultat i krocktester. Läs mer om det via länkarna nedtill.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!