070405_saab_9-3

SCOOP: Nya Saab 9-3 omaskerad

Norra Sverige är platsen du ska vistas på om du vill se nya bilmodeller först. En av våra läsare har siktat kraftigt uppdaterade Saab 9-3, nu utan svart maskering.

Redan i nummer 5/2007 kunde vi visa bilder på ”nya” Saab 9-3. Då var bilen hjälpligt maskerad. Här är exklusiva bilder, tagna av en läsare, på en 9-3 utan svart tejp.

Visst ser bilen smått skräckinjagande ut framifrån? Det här är precis den attityd som Saab behöver. Att resultaten av ansiktslyftningen för 9-3 blivit mer lyckad än den för storebror 9-5 håller nog de flesta med om.

Våra tidigare bilder avslöjade också att testbilen även hade drivning på bakhjulen, det var alltså en fyrhjulsdriven 9-3!

Saabs vd Jan-Åke Jonsson har vid flera tillfällen bekräftat att Saab kommer med fyrhjulsdrift i framtiden. De flesta trodde nog att nästa Saab 9-5 (debut 2008) skulle bli först ut med denna teknik och det är därför något överraskande att nuvarande 9-3 görs klar för fyrhjulsdrivning. Modellen var redan på utvecklingsstadiet förberedd för detta, men projektet blåstes av i sista stund av självaste GM-chefen Bob Lutz. Anledningen då var att Saab tillverkade för små serier för att ge tillräckligt god ekonomi. 

I samma veva försenades 9-3 kombi. I efterhand kan dessa två beslut tyckas helt felaktiga i och med den stora crossover-trenden. I stället sköts tillverkningsstarten för 9-3X på framtiden till det stundande ansiktslyftet på Saab 9-3. Och nu är det alltså dags.

Våra bilder visar att förändringen blir omfattande. Front, motorhuv, strålkastare, främre samt bakre stötfångare och dörrhandtag – allt blir nytt. Designinfluenserna har hämtats från konceptbilen Saab Aero X, bland annat blir huven nerdragen över framskärmarnas sidor och huvprofilen får helt ny plåtpressning. De tre öppningarna i grillen separeras, blir omgärdade av krom och strålkastarna får klarglas samtidigt som själva ljusinsatserna blir svarta som på Saab 9-5. 

Den djupt nerdragna framspoilern, med sitt hungriga utseende, bär tydlig Aero-look – antagligen får kommande Aero ännu häftigare frontdesign.

De karaktäristiska Saabhandtagen försvinner till förmån för mer GM-lika handtag, som bland annat återfinns på Cadillac BLS. En kostnadsbesparing förstås (BLS byggs i Trollhättan), samtidigt som utseendet blir mer slimmat.

Den första bilen våra spionfotografer siktade, en svart SportCombi, hade mist skyddslisten längs sidorna. Denna silverfärgade bil har dock lister, både på dörrar och stötfångare. Men frågan är om det inte bara är testpersonalen som satt tejp på just den här bilen bara för att förvilla.

Någon 9-3 SportSedan med den nya designen har vi inte sett. Nya lampglas är en av nyheterna vi väntar på att få se.

Nya Saab 9-3 debuterar på bilsalongen i Frankfurt till hösten, kanske. Det går rykten om att Saab tänker visa bilen redan i sommar, när 60-årsjubileet firas i Trollhättan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!