090217-seat-exeo-provkörd

Seat Exeo – direktrapport från provkörningen

Sedan Seat presenterat sin nya mellanklassmodell Exeo har diskussionerna bilintresserade emellan varit långa och hårda. Anledningen är Seats strategi där man tagit till det kostnadsbesparande knepet och baserar den på gamla Audi A4. David Lilja befinner sig i detta nu i Spanien, häng med på första turen.

David Lilja befinner sig alltså i soliga halvvarma Marbella i södra Spanien där han provkör nya mellanklassbilen Seat Exeo för första gången.

Endast sedanmodellen står till Davids förfogande då spanjorerna håller inne på kombiversionen några månader ytterligare. Sedanmodellen lanseras i Sverige i april medan kombin (ST/Sport Tourer) dyker upp i november månad.

När David får se bilen för första gången slås han av hur lik den är förra generationen Audi A4. Inte så konstigt eftersom Exeo baseras just på den. Spanjorerna säger att 30 procent är nytt på bilen sedan A4-eran.

– Den känns inte så värst mycket Seat och enligt min mening har den inte blivit speciellt mycket mer bildskön, berättar David en aning stressat då han ska iväg på pressmöte om några sekunder.

Då kanske man kan tro att insidan andas mer Seat, men så är det inte.

– Nej, insidan är om möjligt ännu mer Audi. Det enda som gör en påmind att man kör Seat är emblemet i ratten. Resten av interiören är näst intill plockat rakt av från Audi A4 Cabriolet. Att köra bilen känns också Audi. Det är stabilt och tryggt, inga överraskningar. Men alla Audi-vibbar man får i bilen är inte till någon nackdel. Förra A4:an var en omtyckt och bra bil, berättar David får allt mer brådis.

De 30 procenten som Seat förnyat och skiljer sig från A4 är ny front och akter, nya sidobackspeglar, ny uppsättning fälgar, bättre fotgängarskydd, knäkrockkudde, elektriskt assisterad servostyrning samt att chassit har justerats en aning.

Den motor David körde mest var 1,8-litersmaskinen med 150 hästkrafter, även känd som 1,8T. Anledningen till att denna var i fokus är för att Seat Sverige ser denna som den kommande storsäljaren i vårt avlånga land. Den finns i två olika utrustningsversioner, Reference och Style, där förstnämnda är förväntad volymsäljare som basutrustad. Det innebär vanlig hydraulisk servo i stället för elassisterad servo, ingen farthållare, inga knappar på ratten och 16-tums plåtfälgar.

Följande motorer är aktuella till Exeo. Priserna är de som gäller på svenska marknaden.

1,8T 150 hk Reference, 209 900 kronor

1,8T 150 hk Style, 224 900 kronor

2,0 TSI 200 hk Style, 249 900 kronor

2,0 TSI 200 hk Sport, 249 900 kronor

2,0 TDI CR 143 hk Style, 249 900 kronor

2,0 TDI CR 170 hk Style, 264 900 kronor

2,0 TDI CR 170 hk Sport, 264 900 kronor

 

I priserna ingår också fri service under de första 6 000 milen.

Bilarna levereras med sexväxlade manuella lådor. Det är oklart om multitronic och/eller DSG kommer till Sverige. Vad gäller fyrhjulsdrivna varianter är det också osäkert.

– Quattro, eller vad de nu kommer att döpa det till hos Seat, kommer kanske sägs det. Men jag tycker mig få en känsla av att det inte gör det ändå, spår David.

Dieselmotorerna är utrustade med senaste common rail-teknik och klarar Euro 5-kraven. 1,6-litersmotorn lanseras inte i Sverige då prisskillnaden mot 1,8-litersmotorn skulle bli för liten.

Nu återstår det att se om Seat kan rycka upp sig ännu mer försäljningsmässigt i Sverige. Förra året ökade de 34 procent jämfört med året innan. Inte många andra tillverkare kan matcha den siffran.

– Vi får helt enkelt se om kunderna är pigga på att köpa en Audi med Seat-emblem. I dessa kristider kanske det blir framtidens melodi att flytta en hel nedlagd produktionslina med hjälp av 1 200 lastbilar för att bygga nya modeller på en gammal bas någon annanstans, hinner David med nöd och näppe säga innan pressmötet sätter igång.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!