Man kan utan överdrift säga att Seat har haft det lite kämpigt de senaste åren. På den svenska marknaden har försäljningen varit blygsam och modellfloran likaså. På senare tid har designspråket i mångas ögon förbättrats, men det döljer inte det faktum att det under skalet ofta döljer sig ett vanligt VW-chassi. Men det ska det bli ändring på nu. Under en tioårsperiod ska hela 40 nya modeller lanseras. Vad Seat räknar som en modell är oklart, men om de inte räknar med olika trimningsversioner så är det en ytterst ambitiös plan man företar sig.
När Seat-chefen Erich Schmitt intervjuades av Frankfurter Allgemeine Zeitung avslöjade han detaljerna om företagets framtidsplaner. Han sa bland annat att 700 anställda måste lämna företaget, utöver de 900 som nyligen friställdes. Tillverkningstiden ska kortas för märkets kärnmodeller. Som exempel nämner Erich Schmitt Ibiza. Nästa generations Ibiza ska vara färdigbyggd på endast 18 timmar, att jämföra med nuvarande modell som tar 27 timmar att sätta ihop. Detta ska bidra till att produktionen ska öka från 400 000 till 800 000 bilar per år. Enligt Erich Schmitt kommer dessa bilar att ha en sportig image med Audi-kvalitet till Seat-pris.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.