101003-seat ibe concept

Seat IBE Concept – tillspetsad elbil

Årets Parissalong är full med konceptbilar. En av alla dessa är tuffa Seat IBE Concept – en sportig coupé som tar sig framåt med hjälp av elektricitet.

Nu tar även Seat klivet in i elektricitetens värld, åtminstone när det gäller bilar. Med Seat IBE Concept vill det spanska märket markera sina nya inriktning, inte enbart formmässigt utan även teknikmässigt.

Du kanske känner igen IBE Concept? Inte så konstigt med tanke på att konceptbilen inte är sprillans ny. Redan på Genèvesalongen i våras visades bilen upp. Då var det fokus på formgivningen och delvis drivlinan, nu här i Paris är det i stället interiören och dess tillhörande infotainmentsystem som lyfts fram efter ytterligare ett halvår av finslipande.

Även om det kanske inte syns är IBE Concept en liten kompakt bil anpassad för storstadstrafiken. Den är 3,83 meter lång vilket är två decimeter kortare än dagens Ibiza. Men inuti är det ändå bra med utrymme i en 2+2-konfiguration av separata säten. Bagageutrymmet är inte bilens starkaste sida, i alla fall inte med alla säten uppfällda. Men man kan enkelt göra bilen tresitsig och därmed få extra plats för vad man nu önskar ha med sig i bagage. Det andra sätet i bakre raden går självklart också att fälla och då skapas än mer utrymme.

Interiörlayouten är stram och en aning futuristisk. Den är formgiven med fokus på främst föraren. Den sobra och digitala instrumentpanelen övergår i en instrumentbräda som vilar på en extremt smal mittkonsol som löper vidare i form av en ”kardantunnel” av samma smala snitt. Anledningen till den minimalistiska formgivningen interiört är inte enbart för att ögat ska fröjdas, utan även för att gynna den brukbara ytan och hålla nere på vikten. Viktbesparing kan vi även se i de fyra sätena som nästan ser ut som skalstolar.

Instrumentpanelen är en stor informationsdisplay som ger föraren all viktig data om bilens status, men är även en uppkopplingscentral för att kunna hantera externa mobila enheter, exempelvis en iPhone. Via pekplattor på rattekrarna kan de flesta funktioner styras, inklusive val av musik som ligger på telefonens minneskort.

Sedan vi såg IBE Concept för ungefär ett halvår sedan har det hänt en del även på utsidan. Fronten är den del där det syns tydligast i form av spetsigare formation av LED-strålkastarna och luftintaget under grillen som gapar mer än tidigare. Bakljusen har också formats om för att anpassas till de spetsiga strålkastarna.

Under den låga motorhuven gömmer sig en elmotor på 75 kilowatt (102 hästkrafter) och 200 newtonmeter som tar 1 100 kilo IBE Concept från stillastående till 50 km/h på 3,6 sekunder, till 80 km/h på 6,6 sekunder och 100 km/h på 9,7 sekunder. Toppfarten ligger på 160 km/h.

Motorn får sin kraft från batterier med en kapacitet på 18 kilowattimmar som är placerade under golvet i bagageutrymmet. Räckvidden uppges till 13 mil på en laddning.

IBE Concept är alltså en ren elbil, något som ligger ganska långt fram i tiden för Seat, men ger ändå en fingervisning om vad som komma skall. Härnäst på tur står i stället en laddhybrid i form av Leon Twin Drive Ecomotive med en räckvidd på uppskattade fem mil. Planerat produktionsdatum ligger cirka fyra år fram i tiden.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!