Foto: Mikel Prieto / Seat

Seat Ibiza facelift officiell

Seats B-klassare av nuvarande generation har kommit till den punkt i livet då det är dags för en upprustning både kosmetiskt och tekniskt. Här är Seat Ibiza facelift.

Seat Ibiza är sedan fyra år tillbaka inne på sin femte generation och då den nu anses vara medelålders ska modellen genomgå den traditionella föryngringskuren. Dock är de kosmetiska förändringarna i princip obefintliga. De tyskägda spanjorerna har lämnat varenda plåtbit hos den knappt 4,06 meter långa bilen orörd. Även strålkastare, dimljus och bakljus känns igen från tidigare. I stället har man fokuserat på att ge modellen full-LED-strålkastare redan i grundutförandet och Seat-emblemet har fått en ny tvåtons kromyta. Namnet Ibiza på bakluckan är numera skrivet med nytt typsnitt som ska påminna om handskrift.

Två nya blåa exteriörfärger har tillkommit vilket gör att Ibiza-spekulanten har nio kulörer att välja mellan. Dessutom finns tre nya lättmetallfälgar, två i storleken 17 tum, en i 18 tum.

Inte mycket nytt här inte. Fälgarna är dock en nyhet. Foto: Mikel Prieto / Seat

Insidan är desto mer omarbetad med ny form på instrumentbrädan där framför allt de nya, runda ventilationsutblåsen (som omgärdas av ljusdioder, gäller dock endast utrustningsnivåerna FR och Xcellence) märks samt – förstås – infotainmentskärmen som har blivit en fristående historia, precis som på merparten av dagens bilar, inte minst flra av VW-koncernens bilar. Skärmen mäter 8,25 tum i standardutförande men kan uppgraderas till 9,2 tum.
Den digitala skärmen framför föraren mäter 10,25 tum.

Notera lysdioderna runt och under ventilationsutblåsen. Foto: Mikel Prieto / Seat

Ibiza hade tidigare förarstödsystem så som adaptiv farthållare, autobroms och trötthetsvarnare, men i och med uppdateringen utökas antalet system med bland annat Travel Assist som gör att bilen delvis kan ta hand om färden på egen hand (nivå 2), filhållningsassistans och vägskyltsavläsare. Helljusassistans är även en nyhet för Ibiza.

Nytt typsnitt. Foto: Mikel Prieto / Seat

Motoralternativen är sex till antalet och bensin- eller gasdrivna. Dieselmotorerna till Ibiza har fasats ut under ett par års tid, den senaste i fjol somras (1,6-litersdieseln med 95 hk).
1,0-litersmaskinerna, som samtliga är trecylindriga, sträcker sig från 80 till 110 hästkrafter. Kraftfullaste bensinmotorn, som är fyrcylindrig, är en 1,5-liters TSI-maskin med 150 hästkrafter.
En gasdriven motor kommer också att finnas i utbudet, precis som tidigare. Denna 1,0 TGI-maskin levererar 90 hästkrafter och 160 newtonmeter som manövreras med högerfot och högerhand (manuellt växlad).

Uppdaterade Seat Ibiza börjar tillverkas mot slutet av sommaren 2021, så sannolikt får vi se modellen rulla ut på vägarna under senhösten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!