080604-ibiza-sportcoupe

Seat Ibiza: nu två dörrar kortare

Fram tills nu har vi bara fått se nya Seat Ibiza med fem dörrar. Men nu begår bilen sin andra premiär när skynket faller från den två dörrar kortare Ibiza SportCoupe. Samtidigt presenteras två nya dieselmotorer.

Den första titten på nya Seat Ibiza fick vi genom konceptet Bocanegra som visades tidigare i våras. Konceptet uppskattades av många för sina förförande linjer och tuffa framtoning. Men när produktionsbilen offentliggjordes var det nog många som blev lite besvikna. De böljande linjerna som gjorde Bocanegras karossidor så attraktiva hade motsatt verkan på produktionsbilen. På femdörrarsversionen blir linjerna utdragna och de får bilen att se nedtyngd ut på mitten. Ungefär som en häst med en allt för tung ryttare i sadeln. Men när Ibiza nu visas i det mindre tredörrarsutförandet ser det bättre ut. Nu går det verkligen att känna igen formerna från Bocanegra. Förutom avsaknaden av bakdörrar skiljer sig SportCoupen från femdörrarsbilen genom att grillen och strålkastarna monteras något lägre ned för att ge en sportigare karaktär. 

I samband med avtäckningen av Seat Ibiza SportCoupe presenteras även två nya motoralternativ. Förutom bensinmotorerna på 1,2, 1,4 och 1,6 liter finns nu även två dieselalternativ på 1,4 och 1,9 liter. Effektuttaget blir 80 respektive 90 hästkrafter. Det finns ännu inga uppgifter om hur höga utsläppen blir, och därmed vet vi heller inte om någon av dem klarar miljöbilsgränsen på 120 gram per kilometer. Man kan dock räkna med att åtminstone det mindre dieselalternativet klarar gränsen, allt annat vore ett stort misslyckande för Seat.

Seat gör ett stort hallå av att Ibiza SportCoupe kan utrustas med VW:s sjuväxlade DSG-låda, och att den därmed blir först i sin storleksklass med en liknande växellåda. DSG-lådan går dock endast att få till den dyraste och starkaste1,6-liters motorn på 105 hästkrafter. För att anpassa växellådan till den lilla bilen har de två första växlarna gjorts kortare och fått en lägre utväxling. Förutom att ge något bättre acceleration ska DSG-lådan även sänka förbrukningen märkbart. Framöver kan vi vänta oss att få se både en FR-variant och en riktigt stygg Ibiza Cupra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!