Foto: Gemma Rubio espin

Seat Leon ST Cupra – eldig sportkombi på spanskt vis

Hyllade Seat Leon Cupra kommer nu i kombiutförande. Den kan lasta upp till 1,5 kubik och riva av 0-100 km/h på 6,0 sekunder. Vilken spanjor!

Vi på Teknikens Värld har hyllat Seat Leon Cupra sedan den lanserades för exakt ett år sedan. Vi har kört den på banan och imponerats, vi har testat den mot fyra andra GTI-vagnar (Kia Cee’d GT+, Mini Cooper S, Renault Megane RS 265 och Skoda Octavia RS) och upptäckt att den sopade banan med konkurrenterna. Seat Leon Cupra är helt enkelt en riktigt het bil.

Vanliga Seat Leon är en annan modellversion som vi också har fallit för, inte minst i kombiutförandet ST.

Nu har spanjorerna gjort det bästa möjliga, de har nämligen slagit två flugor i en smäll – helt enkelt gett ST-kombiversionen Cupra-blod. En bil som borde tilltala kombitokiga svenskar.

– Vi ser en väldigt stor potential för den här bilen i Sverige, säger Åke Lundberg som är märkeschef på Seat Sverige.

Seat Leon ST Cupra har precis som femdörrarsversionen och tredörrarsversionen SC en tvåliters turbomaskin under huven. Den ger antingen 265 eller 280 hästkrafter. I Sverige är enbart det starka alternativt tillgängligt. Det betyder kombibil med upp till 1 470 liter stort bagageutrymme som gör 0-100 km/h på 6,0 sekunder när den är utrustad med sexväxlad DSG-låda och 6,1 sekunder när växlarna petas i på manuellt vis (manuella lådan även den sexväxlad). Förbrukningen uppges till 0,66-0,67 liter per mil och utsläppen till 154-157 gram koldioxid per kilometer (bil med DSG snålare än manuellt växlad).

– Nya Leon ST Cupra är verkligen Seat – känslor och prestanda, design och dynamik, levererar den körglädje mil efter mil. Den stoltserar med övertygande klassledande teknik och prestanda. Vi har investerat mycket tid och pengar i att säkerställa att Leon Cupra ger samma sportiga känsla i kombiutförande – men med rejält med utrymme, säger Matthias Rabe som man nästan skulle kunna tro ha skrivit denna artikel med tanke på namnet, men som är forsknings- och utvecklingschef på Seat.

Något som vi lyfte fram vid testet som Leon Cupra vann i höstas var chassit och hur mycket av bilens egenskaper som går att anpassa. Chassit är vad Seat kallar ett dynamiskt DCC-chassi och är en av anledningarna till att Seat Leon Cupra slog till med en rekordtid runt Nürburgring. De drivande framhjulen har dessutom en diffbroms som bromsar hjulen för att inte bara underlätta kurvtagning utan också göra bilen snabbare genom böjen. I extrema fall kan faktiskt ett av framhjulen stå för all drivkraft medan det andra slaviskt följer med utan någon som helst talan.

Styrningen är progressiv och ESP-antisladdsystemet går att stänga av helt.

Naturlig konkurrent till Leon ST Cupra är en koncernbroder, nämligen Skoda Octavia Combi RS som kostar en slant mindre men i gengäld får du bara 220 hästkrafter om du väljer den (en RS+ är på gång och kommer då att vara direkt jämförbar med Leon Cupra). De båda bilarna delar mycket teknik med varandra. En annan teknikbroder är Volkswagen Golf Sportscombi, men den finns å andra sidan inte i GTI-utförande. Däremot i ännu hetare R-utförande.

Seat Leon ST Cupra går att beställa redan i dag och kostar från 292 900 kronor. Lägger man till DSG-dubbelkopplingslåda börjar prislappen på 307 400 kronor. Steget upp från femdörrars halvkombi till kombi är alltså sansade 7 000 kronor.

För pengarna får man inte bara en säker bil (fem stjärnor i Euro NCAP) utan också en massa utrustning redan i standardutförandet, bland annat strålkastare med full-LED. Bland tillvalen finns exempelvis sportstolar, panoramaglastak och färglister runt grill, backspegelkåpor och fälgar. Färgerna som finns att välja mellan är vit, svart och orange.

Leon ST Cupra beräknas finnas hos Seat-handlarna i mars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!