Seat vill ha suv – ratar sportbil

Peugeots framgångar med 2008 och Opels succé med Mokka har inte gått Seat förbi. Nu vill man ha en egen liten suv. Snabbt. Någon sportbil ska man däremot inte göra.

Det är brittiska AutoExpress som har intervjuat Seats nya ordförande Jurgen Stackmann, och frågat om framtidsplanerna för Volkswagenkoncernens spanske adept. Och det är knappast en hemlighet att det högst upp på önskelistan står en suv.

”Trenderna går definitift mot att suvar kommer spela stor roll. Om en suv är intressant för Seat? Ja, självklart.”, säger han i ett uttalande till tidningen. Redan nästa år skulle en Seat-suv kunna vara här, baserad på samma MQB-plattform som nya Leon (och Golf, A3, Octavia) och därmed i samma, eller möjligen något över, den storleksklass som den senaste tidens succémodeller Opel Mokka och Peugeot 2008. Redan 2011 visade ju Seat som bekant upp en suv, i form av konceptbilen IBX, och vi kan anta att det är denna som nu blivit verklighet.

Kanske kommer en ännu mindra suv från Seat längre fram, som en syskonbil till Volkswagen Taigun. Däremot kommer inte Seat att få bejaka sin sportiga sida med någon renodlad sportbil. ”Seat är inte en sportbilstillverkare, vi en är inte en nischtillverkare”, säger Stackmann.

Fokus kommer att vara på att öka Seats marknadsandel i Europa, innan man flyttar fokus till andra marknader. Och hittills är resultatet lovande, Seats försäljning har ökat med 10,6 procent i Europa under första halvåret (på en annars dyster marknad). Globalt har märkets försäljning ökat hela 11,5 procent, i jämförelse med samma period i fjol.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!