100516-seat-sista-chans

Seats sista chans

Trots idoga försök från ägaren Volkswagen har Seat inte lyckats uppnå lönsamhet. Nu ges Seat en sista chans att få rätsida på sin verksamhet, inom fem år ska Seat gå med vinst, annars hotar nedläggning.

 Seats förre vd Erich Schmitt arbetade i tre år med att göra Seat till ett lönsamt bilmärke. Han lyckades inte. Seat är för närvarande VW-koncernens stora problembarn och under 2009 minskade försäljningen med 8,5 procent. Under 2010 års första kvartal uppgick förlusterna till 110 miljoner euro – mer än dubbelt så mycket som VW:s övriga förlustbringande delar – Bentley och transportbilarna. Seat ser just nu ut att vara det största hindret på VW:s väg mot att gå om Toyota och bli världens största och mest lönsamma biltillverkare, något som ska vara uppnått senast 2018. Därför ställer ägaren VW Seat inför ett ultimatum – bli lönsamma eller avvecklas.

Engelsmannen James Muir hämtades från Mazda och utnämndes till Seats vd i september förra året. Nu får han den tunga uppgiften att dra igång en femårsplan med syfte att göra Seat till ett lönsamt företag. När Muir mötte journalister i Hamburg i förra veckan beskrev han det som att det här är sista chansen för det spanska märket, ”det vore inte trovärdigt att se det på något annat sätt.”

Femårsplanen innefattar bland annat att bättre utnyttja fabriken i Martorell utanför Barcelona som i dagsläget går med endast 60 procent av sin kapacitet. Fabriken kan bygga cirka 500 000 bilar per år och enligt Muir måste man komma upp i minst 90 procent av de volymerna för att uppnå lönsamhet. Med början nästa år får Martorell-fabriken i uppdrag att sätta ihop Audis nya lillsuv Q3. Men Seat måste också tillverka fler attraktiva modeller. I dagsläget står Ibiza-modellen för 56 procent av den totala försäljningen. Seat måste också bli större på de nordeuropeiska marknaderna och inte, som i dagsläget, förlita sig på de sydeuropeiska bilköparna, vars ekonomiska bekymmer har drabbat Seat hårt den senaste tiden.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo (SEAT) firar faktiskt sitt 60-årsjubileum i år. Företaget grundades den 9 maj 1950 av den spanska staten och en grupp privata investerare, tillverkningen startade tre år senare och sedan dess har 16 miljoner Seat-bilar producerats. Seat har i alla tider varit starkt beroende av den spanska hemmamarknaden som köper en tredjedel av alla Seat-bilar. Resten exporteras, främst till Europa. Seats införlivning i den numera stora VW-familjen var en lång process som påbörjades 1982 och avslutades åtta år senare då VW blev enda aktieägaren.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!