100526-toyota gaspedal

Självaccelererande Toyotor kan ligga bakom 89 dödsfall

Tidigare beräkningar har pekat på att Toyotas problem med självaccelererande bilar ligger bakom 52 dödsfall. Nu rapporterar den amerikanska regeringen i form av deras trafiksäkerhetsorgan NHTSA att det kan röra sig om hela 89 dödsfall.

Toyotagate ser ut att vara långtifrån över i USA, trots att Toyota har tagit till sig stora delar av kritiken, betalat rekordhöga bötesbelopp samt påbörjat återkallelserna av miljontals bilar.

I gårdagens The Washington Post kunde man läsa en artikel som berättade att trafiksäkerhetsorganet National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som är knutet till det amerikanska transportdepartementet, har fått fram en ny siffra över antalet dödsfall orsakade av självaccelererande Toyota-bilar. Den nya siffran är 89 dödsfall, alltså en siffra som är drygt 70 procent högre än den tidigare beräknade på 52 dödsfall.

NHTSA säger sig ha fått in över 6 200 klagomål från Toyota-ägare om bilar som accelererar av sig själv. Klagomålen har kommit in från år 2000 till och med mitten av maj i år. I rapporten nämns de 89 dödsfallen samt 57 personskador relaterade till självaccelererande bilar.

Toyota påpekar samtidigt att NHTSA:s databas ofta saknar tillräckliga detaljer för att kunna identifiera orsaken till olyckorna och att siffran med 89 dödsfall därmed inte är huggen i sten. De poängterar att de i fortsättningen kommer att nära samarbeta med de federala myndigheter som berör trafikolyckor för att få en tydlig bild över eventuella åtgärder. De säger också att de hyser sympati för de individer och familjer som på något sätt varit inblandade i olyckor med Toyota-bilar. De lägger all sin kraft för att se till att deras fordon är säkra och engagerar sig fortfarande i att utreda inrapporterade fall med självaccelererande bilar.

Toyotas amerikanska försäljningschef, Jim Lentz, berättade inför kongressen i förra veckan att Toyota hittills åtgärdat problemet på 3,5 miljoner bilar och att de i snitt hinner med 120 000 bilar per vecka.

Nästan 100 Toyota-ägare har för NHTSA uppgett att deras bilar fortsatt att självaccelerera efter återkallelse, men NHTSA påpekar att de inte funnit någon bil med fastnade eller klibbig gaspedal efter åtgärd genom återkallelse.

Amerikanska kongressen undersöker nu möjligheterna att skärpa regelverket kring biltillverkares skyldigheter. Bland annat vill man skärpa straffen, ge regeringen mer mandat att kunna påverka återkallelser samt tvinga biltillverkare att uppfylla de senaste säkerhetskraven.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!