Majoriteten av bilägarna är nöjda – även med de sämsta bilarna

Även de minst populära bilmärkena har mer än 70 procent nöjda kunder enligt en ny Sifo-undersökning.

En ny undersökning utförd av TNS Sifo på uppdrag av KVD Bilpriser listar vilka bilmärken som har störst andel nöjda kunder. 30 bilmärken finns med på listan. De märken som klarade sig sämst i undersökningen var Fiat, Opel och Peugeot, även om alla tre hade fler än 70 procent nöjda kunder.

– Bilar idag har generellt sett högre kvalitet än tidigare. Därför är de flesta bilägare idag väldigt nöjda med sitt bilägande, säger Jonas Björkman, VD på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser i ett pressmeddelande.

Han påpekar också att asiatiska fabrikat ändå sticker ut, och har lyckats bättre än de övriga. Listan toppas av Tesla, med 100 procents kundnöjdhet, men eftersom endast 20 teslaägare deltog i undersökningen bör den siffran tolkas med en viss försiktighet. På andra plats hamnar Kia, följd av Toyota, Honda, Subaru och Volvo.

I undersökningen var kvinnor generellt sett mer nöjda med sina bilar än män. Enligt Jonas Björkman har det att göra med hur kvinnor kör.

– Andra undersökningar visar att kvinnor kör bättre än män. Män överskattar i högre grad sin förmåga och skyller på bilen om något går fel, säger han i en kommentar till TT.

I allmänhet är det storlek och säkerhet som svenskarna uppskattar mest när det gäller bilar. Vi bryr oss också om bränslekostnader, även om vi gärna vill ha stora bilar som klarar långresor.

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–31 januari 2017. Totalt intervjuades 1 775 personer i åldrarna 16-79 år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!