090130-volvo-2009-snål

Sju nya snåla modeller från Volvo i år

Kristyngda Ford ser fortfarande över Volvos position inom koncernen och en försäljning kan mycket väl komma till skott. Trots detta tror de på svensken och nämnde i samband med gårdagens kvartalsrapport att sju nya snålversioner av befintliga Volvo-modeller lanseras i år.

Gårdagens rapport som redovisade Volvos och Fords ekonomiska status under fjärde kvartalet förra året var allt annat än munter läsning. Volvo PV:s siffror blottade en brakförlust på 5,9 miljarder kronor, lika mycket som under de tre första kvartalen tillsammans.

Ford blöder alltså rejält med tanke på att hela koncernen gick med knappt 49 miljarder i förlust under samma kvartal. Men några lånade statliga pengar behöver de ännu inte, bara om läget förvärras.

Närmaste tanke är att Ford måste göra sig av med Volvo PV för att lindra läckaget. Visst, det är en av utvägarna och Ford uppger i sin kvartalsrapport att de fortfarande tittar på det alternativet och letar eventuella köpare. Men de nämner också att de utvärderar de strategiska alternativen för Volvo, men exakt vad det innebär vet nog bara Ford själva.

Trots alla dessa överväganden och reflektioner har Ford ändå färdigsmidda planer för den svenska biltillverkaren. Förutom att lansera nya XC60 även på den nordamerikanska marknaden, vilket sker i vår, så berättar moderföretaget att Volvo ska introducera sju modeller med låga utsläpp. Modellerna de nämner är C30, S40, V50, V70, XC70, XC60 samt S80. Modellerna som står utanför är alltså C70, S60 och XC90, de två sistnämnda av naturliga skäl. Ford nämner också att S80 i år kommer i uppfräschat utförande, alltså en liten facelift/uppdatering så här drygt tre år efter andra generationens inträde på marknaden.

Ford nämner inte närmare vad det innebär med sju nya modeller med låga utsläpp.

Däremot vet vi att V70 och XC70 kommer att komma som snåldieslar, det vill säga DRIVe-versioner, under året. Kanske även S80. Men eftersom C30, S40 och V50 redan finns i DRIVe-versioner handlar det, för dessa tre modeller, mer sannolikt om snåla bensinmotorer. Då finns det bara ett alternativ kvar – den GTDi-motor som Volvo visade upp i S60 Concept på Detroitsalongen som avslutades för bara några dagar sedan. En turboladdad 1,6-litersmotor med direktinsprutning. I S60 Concept fixar motorn utsläpp på 119 gram per kilometer. Kanske vi kan få se siffror under S60 Concepts nivå med tanke på att de tre nämnda modellerna storleksmässigt är mindre än just S60 Concept. Tänk er en C30, eller till och med en V50, med 110 gram per kilometer. Trolig lansering av dessa motorer är i så fall till hösten. Skulle Volvo få ned utsläppen på sina bensinversioner så har de lyckats komma ikapp många tillverkare, och även delvis tagit sig förbi. Volvos framtid kanske inte är så mörk som de dagliga rapporterna vill visa.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!