090224-volvo-v70s80-drive

Sju nya snåla Volvo DRIVe-modeller

Volvo satsar stenhårt på att lansera snålare och mer miljövänliga modeller. På Genèvesalongen nästa månad ska Hisingen-tillverkaren visa upp inte mindre än sju nya DRIVe-modeller. Bland annat får C30, S40 och V50 utsläpps- och förbrukningssiffror som både matchar och understiger Toyota Prius siffror.

Volvo slår sig för bröstet och hävdar att deras sju nya DRIVe-modeller – C30, S40, V50, V70, XC70, S80 och XC60 – har lägst CO2-utsläpp i sina respektive marknadssegment.

– Vår storsatsning på DRIVe-bilar under 2009 visar Volvos förmåga att snabbt svara upp mot kundernas ökande efterfrågan på produkter med både låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Vid Parismässan 2008 påbörjade vi vår breda lansering av DRIVe-bilarna genom C30, S40 och V50. Nu är både marknaden och vi själva redo att ta nästa steg, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell.

Det herr Odell syftar på med nästa steg är att Volvo nu ska erbjuda de större modellerna V70, XC70, S80 och XC60 med DRIVe-emblem på bakstammen. Dessutom förses de tidigare DRIVe-modellerna av C30, S40 och V50 med start/stopp-teknik som sänker CO2-siffrorna rejält.

Volvos DRIVe-program kan nu delas in i tre kategorier sett till utsläppsnivåerna – 120, 140 samt 160 gram per kilometer.

– Kategorierna signalerar Volvos mycket ambitiösa CO2-mål i respektive segment och matchar även de speciella skatteklasser och andra statliga miljöincitament som finns i många europeiska länder. Vår målsättning är att ytterligare sänka nivåerna successivt i takt med att vi utvecklar nya, ännu miljöeffektivare produkter, säger Stephen Odell.

Från och med i vår erbjuder alltså Volvo de tre DRIVe-modellerna av C30, S40 och V50 med avancerad en start/stopp-funktion. För förstnämnda sänks då koldioxidutsläppet till låga 104 gram per kilometer medan de två andra hamnar på 107 gram per kilometer. Det kan jämföras med DRIVe-versionerna utan start/stopp-tekniken – de släpper ut 115 respektive 118 gram per kilometer.

Bilarna med start/stopp-funktionen möjliggör att motorn stängs av när bilen står still vid exempelvis ett rödljus eller i en kö. När föraren lägger ur växeln och släpper upp kopplingen vid stillastående, stängs motorn av. Nästa gång föraren trampar ner kopplingen startar motorn igen. Tekniken kan minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med 4-5 procent vid blandad körning. Start/stopp-tekniken är särskilt effektiv i stadstrafik, där besparingen kan bli upp till hela 8 procent.

Samtidigt som motorn stängs av med hjälp av tekniken går vissa elektroniska system, exempelvis luftkonditioneringen, ner i viloläge. Men skulle förarens eller passagerarnas inställda nivåer, av till exempel temperaturen, förändras så går, i det här exemplet, luftkonditioneringssystemet igång igen för att anpassa kupéluftens temperatur till de korrekta nivåerna.

Den här övervakningen och kapaciteten har gjorts möjlig genom ett extra, mindre batteri som stöttar det större batteriet med kraft. Det extra batteriet gör också så att Volvos DRIVe-bilar har en extra snabb och smidig uppstart där exempelvis stereon förblir opåverkad när startmotorn aktiveras. På denna punkt sägs Volvos lösning skilja sig från konkurrenternas. Det ordinarie, större batteriet är dessutom uppgraderat för att klara upp till 175 000 start/stopp-sekvenser.

Föraren får hela tiden återkoppling av systemets status genom bilens informationsdisplay.

Start/stopp-funktionen kan kopplas i och ur genom en särskild DRIVe-knapp på växelspakspanelen. I grundläget är funktionen aktiverad. Den speciella DRIVe-knappen kommer i framtiden också att styra fler system, till exempel det DRIVe-mode (ett ekonomiläge) för särskilt bränsleeffektiv körning som planeras för kommande modeller.

Förutom start/stopp-teknik i DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 finns också en energiåtervinningsfunktion. Denna laddar batteriet så fort föraren släpper på gasen eller bromsar med växel ilagd. Genom att använda bilens upparbetade rörelseenergi, slipper generatorn använda bränsle som energikälla när batteriet dalar i laddningsnivå. Mellan 2-3 procent bränsle kan sparas med hjälp av denna funktion.

Samma dieselmotor – 1,6D – som DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 besitter kommer också att finns till V70 och S80 efter sommaren. Därmed får också dessa två större modeller ta del av DRIVe-beteckningen. Motorn och den manuella växellådan är desamma som i de mindre modellerna men med den skillnaden att motorns programvara samt utväxlingen på tredje, fjärde och femte växeln har justerats en aning.

Förutom drivlinan är bilarna också utrustade med däck med lågt rullmotstånd samt elektrisk servopump som är mer energieffektiv. Alla DRIVe-modeller har denna servopump.

Dessutom har V70 täckt grill och sänkt chassi med 20 millimeter fram och 15 millimeter bak.

Alt som allt sänks CO2-utsläppen en bra bit jämfört med de tidigare renaste modellversionerna. V70 DRIVe släpper ut 129 gram per kilometer, en förbättring med 18 procent jämfört med 2,0D. S80 DRIVe släpper också ut 129 gram per kilometer, en förbättring med 15 procent jämfört med tvålitersdieseln.

– Vi upplever inte att kunden behöver kompromissa med vare sig köregenskaper eller komfort trots den lägre motorkapaciteten. De här bilarna har fullt tillräcklig prestanda och ger dessutom en mycket låg miljöpåverkan, faktiskt på en nivå som ingen av konkurrenterna i den här storleksklassen är i närheten av, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Product Development vid Volvo Personvagnar.

XC60 och XC70 berikas också med DRIVe-beteckningen i och med de två framhjulsdrivna versionerna som kommer som årsmodell 2010. De har dock inte 16,D-motorn under huven utan här handlar det i stället om en dieselmotor på 2,4 liter. Utsläppen hamnar då på 159 gram per kilometer, bäst i sina respektive klasser enligt Volvo.

Detta har åstadkommits genom att man har lyckats minska friktionen och pumpförlusterna i dieselmotorn, liksom reducera tryckfallet i insugnings- och avgassystemet.

Insprutningstrycket har ökat med den senaste generationen högtryckspumpar och insprutningsstrategin har förbättrats med hjälp av piezoelektriska spridare. Motorn också fått lägre kompression, en effektivare förbränning och den senaste generationen motorstyrning. Turboaggregatet har dessutom optimerats för att ge högt vridmoment redan på låga varv.

Utöver detta har utväxlingen också optimerats för snålare gång.

– Precis som de övriga bilarna är XC70 DRIVe optimerad för verkliga körförhållanden. Det innebär att den är testad i körcykler som efterliknar hur kunderna använder bilen. Därför kommer de låga nivåer som vi kommunicerar att ligga mycket nära siffrorna som visas i bilens färddator vid normal körning ute på vägen, säger Magnus Jonsson.

Volvo attack på utsläpp och bränsleförbrukning är inte över i samband med de nya DRIVe-versionerna. De bränslereducerande åtgärderna hos dessa bilar sägs komma deras övriga produkter tillgodo. Exempelvis ska samtliga automatiska växellådor bli 5-7 procent bränsleeffektivare i kommande versioner inom den närmsta två åren.

Förbruknings- och utsläppssiffror för DRIVe-modellerna

• Volvo C30 1,6D DRIVe start/stopp

    109 hk, 240 Nm, 104 gram CO2 per kilometer, 0,39 liter per mil.

• Volvo S40 1,6D DRIVe start/stopp

    109 hk, 240 Nm, 107 gram CO2 per kilometer, 0,40 liter per mil.

• Volvo V50 1,6D DRIVe start/stopp

    109 hk, 240 Nm, 107 gram CO2 per kilometer, 0,40 liter per mil.

• Volvo V70 1,6D DRIVe 

    109 hk, 240 Nm, 129 gram CO2 per kilometer, 0,49 liter per mil.

• Volvo S80 1,6D DRIVe 

    109 hk, 240 Nm, 129 gram CO2 per kilometer, 0,49 liter per mil.

• Volvo XC60 2,4D DRIVe 

    175 hk, 420 Nm, 159 gram CO2 per kilometer, 0,60 liter per mil.

• Volvo XC70 2,4D DRIVe 

    175 hk, 420 Nm, 159 gram CO2 per kilometer, 0,60 liter per mil.

Premiär för bilarna blir på Genèvesalongen med start den 5 mars.

Läs mer

TV-TV

Provkörning

Test

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!