Foto: copyright BMW AG for press purposes only

Sjusitsiga BMW 2-serie Gran Tourer officiell – fakta, pris och bilder

BMW 2-serie Active Tourers större, sjusitsiga syskon 2-serie Gran Tourer är nu presenterad. Med drygt 20 centimeter extra från för till akter blir BMW:s större MPV-modell riktigt rymlig, till och med så att många stora kombibilar blir avundsjuka.

När BMW 2-serie Active Tourer dök upp för nästan exakt ett år sedan delades världen upp i två läger. Ena lägret hyllade BMW för att ge sig in i MPV-segmentet med körglädje. Andra lägret ilsknade till eftersom 2-serie Active Tourer har framhjulsdrift, ett drivsätt som många inbitna BMW-människor ser som en styggelse.

I dag är 2-serie Active Tourer inte ett lika hett diskussionsämne då den har tagits väl emot och gjort bra ifrån sig i tester (läs vårt test som finns ute i butik just nu).

Storlek och utrymmen

2-serie Active Tourer är dock inte någon bil för den som söker rymd i överflöd. Den biten har BMW sparat till 2-serie Gran Tourer som har premiär i dag, knappt tre veckor innan avtäckningen på bilsalongen i Genève.

Sjusitsiga BMW 2-serie Gran Tourer är betydligt större än sitt mindre, femsitsiga syskon. Axelavståndet på 278 centimeter är elva centimeter mer än hos 2-serie Active Tourer. Totallängden ligger på 455,6 centimeter, 21,4 centimeter längre än lillebror (och för jämförelsen skull – 6,8 centimeter kortare än 3-serie Touring). Bredden är densamma – 180 centimeter – medan den har vuxit på höjden från 155,5 till 160,8 centimeter (164,1 centimeter inklusive takantennen). De extra centimetrarna från topp till tå är välkomna då vi i vårt test ansåg femsitsiga 2-serie Active Tourer vara i lägsta laget jämfört med konkurrenterna.

Längst bak är 2-serie Gran Tourer en riktig storlastare som slår många större kombibilar på fingrarna, inklusive BMW:s egna modeller.

Med sjusäteskonfiguration ryms 560 liter men fäller man de två bakersta sätesraderna (det främre enligt 40:20:40-principen) får det plats upp till 1 820 liter bagage. Lastgolvet blir inte riktigt helt plant hela vägen fram till framstolarnas ryggar.

Om 2-serie Gran Tourer är beställd med endast fem säten blir den rymligare. Med bakre sätesradens ryggstöd uppfälld ryms 645 liter. Det är mer än vad storkombin Skoda Superb Combi klarar av. Fälls baksätesryggen får man in 1 905 liter, även det mer än Skoda Superb Combi och nästan i paritet med storkombibilarnas lastmästare Mercedes E-klass Kombi.

Upp till 2,6 meter långa föremål kan transporteras i 2-serie Gran Tourer.

Andra sätesraden i BMW:s nya, rymliga MPV är skjutbart fram och tillbaka och bakluckan kan utrustas med Smart Opener vilket betyder att den kan manövreras med hjälp av en fotrörelse under stötfångaren, både vid öppning och stängning.

Ytterligare förvaringsutrymmen finns lite varstans i bilen, bland annat under framsätena och under andra radens säten. På båda sidor om de två bakre stolarna i tredje sätesraden finns förvaringsfack för exempelvis flaskor. Mellan stolarna finns en liten mittkonsol som förutom mugghållare också innehåller 12-voltsuttag.

För att ytterligare göra 2-serie Gran Tourer ännu lite mer praktiskt finns BMW Accessories som innehåller bland annat smarta cykelhållare för både montering baktill och uppe på taket. Totalt kan man få med sig sex cyklar, fyra på taket och två bak. Hållaren bak kräver antingen dragkrok eller en bil förberedd för cykelhållare.

BMW 2-serie Gran Tourer rymmer många människor och mycket bagage.

Motoralternativ

Fem olika motoralternativ, alla Euro 6-certifierade (vilket är ett måste enligt lag i dag), erbjuds till BMW 2-serie Gran Tourer. Det är samma motorer som finns till 2-serie Active Tourer men med en skillnad. 231 hästkrafter starka 225i xDrive finns inte till Gran Tourer, bara till Active Tourer.

Instegsalternativet på bensinsidan är 218i Gran Tourer. Den har en sexväxlad manuell låda som standard. Sexstegad Steptronic-automat finns som tillval. Den 1,5 liter stora motorn har tre cylindrar och 136 hästkrafter. Den gör 0-100 km/h på 9,5 sekunder och förbrukar mellan 0,51 och 0,55 liter per mil beroende på utrustning.

Det andra bensinalternativet heter 220i Gran Tourer och består av en 2,0-liters fyrcylindrig maskin på 192 hästkrafter. Den är standardutrustad med en sexväxlad manuell låda men åttastegad Steptronic-automat finns som tillval. 0-100 km/h går på 7,7 sekunder och förbrukningen uppges till mellan 0,62 och 0,64 liter per mil.

Dieselmotorerna är tre till antalet. Minsta alternativet är 216d Gran Tourer med 1,5 liter stor trecylindrig motor på 116 hästkrafter. Den har sexväxlad manuell låda som standard med sexstegad Steptronic finns för den som inte vill jobba allt för mycket med högerhanden. Med 216d-motorn gör 2-serie Gran Tourer 0-100 km/h på 11,1 sekunder och förbrukningen ligger mellan 0,39 och 0,42 liter per mil.

Nästa dieselmotor i rangordningen är 218d Gran Tourer. Fyrcylindrig 2,0-litersmaskin på 150 hästkrafter som är sammankopplad med en sexväxlad manuell låda om inte tillvalet åttastegad Steptronic-automat gjorts. Den gör 0-100 km/h på 9,3 sekunder och förbrukar mellan 0,43 och 0,45 liter per mil.

Största dieselmotorn heter 220d xDrive Gran Tourer och är som vi noterar i beteckningen fyrhjulsdriven. Den finns alltså inte med framhjulsdrift, vilket övriga motorer enbart erbjuds med. Förutom drivning på alla fyra är denna dieselmotor också standardutrustad med åttastegad Steptronic-automatlåda.

Motorn är fyrcylindrig och på 2,0 liter samt ger 190 hästkrafter. Den gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder och förbrukar mellan 0,49 och 0,51 liter per mil.

Ny tysk familjefavorit?

Svenska priser

BMW 2-serie Gran Tourer har svensk premiär i månadsskiftet mellan maj och juni 2015. I Sverige är det den sjusitsiga versionen som saluförs som standard, men det finns möjlighet att välja bort tredje sätesraden. Det innebär dock inte lägre pris.

Priserna är 20 000 kronor upp jämfört med lillebror 2-serie Active Tourer förutom för 220i och 220d xDrive som kräver ytterligare två tusenlappar i ”mellanskillnad”.

Således ser priserna ut som följer:

BMW 218i Gran Tourer från 254 000 kronor.

BMW 220i Gran Tourer från 295 000 kronor.

BMW 216d Gran Tourer från 268 000 kronor.

BMW 218d Gran Tourer från 283 000 kronor.

BMW 220d xDrive Gran Tourer (fyrhjulsdrift och automat) från 355 000 kronor.

Utöver grundversion finns 2-serie Gran Tourer i modellutförandena Advantage, Sport, Luxury samt M Sport. Sistnämnda innehåller bland annat sänkt chassi med tio millimeter, något som även går att få på övriga modeller då sänkningen erbjuds som tillval till dessa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!