081119-chrysler-jeep

Ska Chrysler bli Jeep?

Den frågan ställer sig nu allt fler inom den amerikanska bilindustrin. Chrysler är riktigt illa ute och balanserar på kanten mellan konkurs och överlevnad. Lösningen kan vara att överge Chrysler- och Dodge-märkena för att enbart satsa på Jeep.

Marknadsinstitutet CNW Marketing Research har nyligen genomfört en undersökning som visar att Jeep-märket har en långt starkare ställning än moderföretagets Chrysler-märke. Undersökningen visar att den genomsnittlige amerikanen skulle föredra om alla Chryslers produkter bar Jeep-namnet. Resultatet tolkas som att Chrysler skulle ha mycket större chans att överleva den rådande krisen om företaget bytte namn till Jeep.

CNW:s undersökning har väckt en diskussion i amerikanska medier om att Chrysler kan komma att lägga ned stora delar av verksamheten och koncentrera sig på Jeep. Den allmänna uppfattningen verkar vara att Jeep-märket är det enda som är av värde inom Chrysler-koncernen, en uppfattning som bekräftades tidigare i höstas när Chryslers ägare Cerberus förde samtal med Renault-Nissan. Det stod ganska snart klart att det endast var Jeep som var av intresse för den fransk-japanska alliansen. CNW tror därför att lösningen på Chryslers kris är att göra sig av med stora delar av produktlinjen och bara koncentrera sig på Jeep. Merparten av bilarna som i dag bär Chrysler- och Dodge-loggorna kan läggas ned utan att kunderna märker det. De välkända Dodge Ram-pickuperna skulle däremot kunna få fortsätta säljas, men i fortsättningen under Jeep-namnet. Dessutom tror CNW att flera av de numera pensionerade Jeep-namnen, som Wagoneer, Comanche och Renegade, skulle kunna återupplivas och sättas på någon av de nuvarande Dodge-modellerna. 

Läget ser inte ut att förbättras för amerikanska Chrysler LLC. Kunderna sviker och kassan sinar. Verkställande direktör Bob Nardelli gick så sent som i förra veckan ut offentligt med att företaget inte kommer att överleva utan statligt stöd omgående. För svensk del är utvecklingen inom Ford och GM mest intressant, och det är där mest fokus har lagts den senaste tiden. Men det mesta tyder på att Chrysler är i en ännu djupare kris. Chryslers totala försäljning, inklusive Jeep- och Dodge-märkena, har sjunkit med 26 procent hittills i år, att jämföra med 15 procent den totala bilindustrin och 21 procent för de tre amerikanska tillverkarna tillsammans.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!