Skoda Citigo

Skoda Citigo sticker Up!

Nu visar tjeckiska Skoda upp sin motsvarighet till syskonbilen Volkswagen Up. Skoda har valt det småfyndiga namnet Citigo till sin nya, lilla småbil på 3,5 meter som får fyra snåla enlitersspisar under huven.

Här har du Skoda Citigo som gör Volkswagen Up sällskap, men ändå inte. Citigo är Skodas version av Up som visades upp för besökarna på Frankfurtsalongen som avslutades för ett par dagar sedan. Volkswagen tyckte kanske det var tillräckligt med en ny småbil från koncernen på salongsgolvet och ville ha allt ljus på Up. Men nu är det alltså Skodas tur att få glänsa lite.

 Skoda Citigo är en liten bil med en tjänstevikt på strax under 930 kilo (samma som Toyota Aygo) och vi kallar den hellre minibil än småbil, ett epitet som bättre passar storebror Fabia. Ska man följa den europeiska klassificeringen så hör Citigo till A00-segmentet.

 3,56 meter mäter Citigo från front till akter (2 cm längre än Up) vilket kan jämföras med Fabians fyra meter prick. För att få en känsla av storleken kan vi göra en jämförelse med Fiat 500 som är 3,55 meter lång.

 – Citigo är en av grundpelarna i vår tillväxtstrategi. Den banar väg för vårt varumärke i ett mycket lovande segment. Den nya produkten uppfyller helt företagets filosofi som uttrycks genom ”Simply Clever” och trots att den är liten ger den tillräckligt med utrymme och är oerhört attraktiv i form av utrustning och teknik. Våra designers har lyckats ge bilen ett distinkt utseende som deklarerar att det här är en ny Skoda vid första ögonkastet. Grillen och de precist formade strålkastarna ger bilen det typiska Skoda-utseendet, förklarar Skodas högste chef Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland (lägg märke till titlarna, han är inte bara Skoda-chef utan också professor och doktor samt honoris causa, det vill säga hedersdoktor).

 Tillväxtstrategin Winfried Vahland pratar om är det Volkswagen och Skoda kallar för ”New Small Family” och där Skoda har för avsikt att fördubbla sin försäljning till år 2018 (2010 sålde man 762000 bilar) genom små, smarta bilar för främst stadsmiljö.

 På bredden är Citigo 1,65 meter, på höjden 1,48 meter och mellan hjulaxlarna är det 2,42 meter. Trots det lilla formatet ska det få plats fyra åkande i bilen inklusive föraren. Bagaget är inte stort, men enbart sett till volymen slår den med sina 251 liter konkurrenter som Fiat 500 och Toyota Aygo ganska rejält på fingrarna. Man kan fälla ned baksätesryggen och då får man plats med 951 liter bagage.

 Skoda har siktet främst inställt på unga förare och unga familjer som tänker ekonomiskt och miljömedvetet men som också vill ha en säker bil i detta lilla segment. På säkerhetssidan har Skoda bland annat tryckt in en sidokrockkuddar på båda sidorna för att skydda huvudena på de som sitter i framstolarna. En detalj är Citigo och Volkswagen Up ensamma om i minibilsklassen, nämligen automatisk bromsassistans. Systemet jobbar i hastigheter upp till 30 km/h och, med hjälp av en lasersensor som övervakar framförvarande trafiksituation, bromsar bilen om risk för kollision finns.

 Två nya bensinmotorer i totalt fyra olika varianter är aktuella för Skoda Citigo. Båda har 1,0 liter cylindervolym men skiljer sig effektmässigt. Den ena har 60 hästkrafter medan den andra har 75. Dessa förbrukar 0,45 respektive 0,47 liter per mil vilket motsvarar 105 respektive 108 gram koldioxid per kilometer. Men motorerna finns även som så kallade GreenTec-versioner som sänker förbrukningen till 0,42 respektive 0,43 liter per mil. Det betyder koldioxidutsläpp på 97 respektive 99 gram per kilometer.

Accelerationen 0-100 km/h för den svagare motorn ligger på 13,9 sekunder och för den starkare med 75 hästkrafter går det lite raskare med 12,7 sekunder. Toppfarten är 159 respektive 171 km/h.

Manuell femväxlad låda är standard oavsett motoralternativ.

 På hemmamarknaden i Tjeckien är det lansering av Citigo redan i slutet av 2011. Stora delar av Europa får ta del av bilen i början av nästa sommar medan vi svenskar får vänta till i början av september 2012.

 Kan bara prislappen hållas i schack är hälften vunnet för Citigo. Att den blir billigare än Volkswagen Up kan vi räkna med, men kan den komma under eller i närheten av 94900 kronor som prislappen för Peugeot 107 börjar på eller Aygos startpris på 101850 kronor så kan nog Citigo bli en ganska vanlig syn på våra vägar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!