Skoda Fabia Combi ScoutLine angör Sverige

Nej, Skoda Fabia i kombiutförande har inte blivit ett flytetyg, däremot har den blivit tuffare i och med detaljer som utmärker ScoutLine-utförandet som nu har premiär i Sverige.

Skoda Fabia Combi ScoutLine presenterades redan hösten 2015 och hade premiär på bilsalongen i Genève våren 2016, men det är först nu som den är aktuell på den svenska marknaden. ScoutLine innebär att tjeckernas småbil med kombikaross får lite Scout-attribut à la storebror Octavia Scout. Men en riktig Scout är den inte, vilket namnet ScoutLine påskiner, då det saknas förhöjd markfrigång som standard och drivning på alla fyra inte finns. I stället handlar det om underredsskydd, plastdetaljer över dörrtrösklar, skärmkanter och stötfångare, varav detaljer på de sistnämnda samt takrailsen är lackerade med en silvergrå finish. För att ge modellversionen det rätta utseendet är den standardutrustad med 17-tumshjul. Normalt har Fabia Combi i Style-utförande, som ScoutLine baseras på, 15-tumshjul som standard.

Skoda Fabia Combi ScoutLine, som är en rymlig liten kombi med lastkapacitet på 530-1 395 liter, kommer precis som övriga Skoda-modeller i Sverige paketerad med autobroms. I tillvalslistan hittas bland annat adaptiv farthållare, men också praktiska grejer som exempelvis en cykelhållare för två cyklar i bagageutrymmet och ett utrustningspaket som passar till sämre vägar. I det ingår kraftigare skydd för underredet samt 15 millimeter högre markfrigång.

I helgen är det svensk premiär för Fabia Combi ScoutLine och för den som vill se den i verkligheten kan man bege sig till Stockholmsmässan i Älvsjö mellan den 26 och 29 januari.Modellen går redan att beställa via handlarna och på Skodas hemsida där det står att den kostar från 170 300 kronor. Dock har de en introduktionskampanj just nu så frånpriset ligger på 161 500 kronor och för den slanten får man en 1,2 TSI med 90 hästkrafter.För 167 500 kronor får man samma motor med 110 hästkrafter och för 180 300 kronor får man 110-hästarn med sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda.Vill man i stället ha diesel finns Fabia Combi ScoutLine med 1,4 TDI-motor på antingen 90 eller 105 hästkrafter. Förstnämnda klassas som miljöbil och kostar från 195 700 kronor medan det starkare alternativet kostar från 200 300 kronor. 90-hästarsvarianten går att få med sjuväxlad DSG-låda och då kostar den från 207 900 kronor, men då är bilen inte längre miljöbilsklassad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr