– Stora saker! Det är facelift på Skoda Fabia tillsammans med sin brorsa Roomster!
Okej, och vad har skett?
– Den gamla vanliga visan när det gäller facelift. Nytt utseende på fronten både vad gäller grill, strålkastare och stötfångare. Dessutom en helt ny motorhuv, och så är det nya lampor baktill. Jag tror man ändå måste ställa den bredvid den gamla för att direkt kunna avgöra skillnaden.
Jaha, det var inte så mycket. Inget annat?
– Jo, Skoda har nu fått tillgång till de modernaste motorerna från Volkswagen, det betyder för svenskt vidkommande tre bensinare och tre dieslar. För säkerhets skull är alla lika stora! På bensinsidan är det 1,2 liters cylindervolym men beroende på trimningsgrad ger de 70, 86 eller 105 hästkrafter. Mellanmotorn beräknas bli storsäljaren och Skoda Sverige hyser en förhoppning att få den miljöklassad. Motorn är en liten pärla i sig och upplevs som nästan helt vibrationsfri. Den minsta motorn är trecylindrig.
När det gäller diesel så är motorn 1,6 liter stor och har 75, 90 eller 105 hästkrafter. Samtliga har partikelfilter och de ger samma utsläpp oavsett effektuttag. Det betyder 109 gram koldioxid per kilometer.
På insidan då?
– Det har blivit lite omstrukturerat med nya material. Nu börjar Fabia kännas riktigt fin på insidan och den står inte sina koncernbröder långt efter.
Försäljningstart och priser?
– I mitten av maj, det gäller både Fabia (även kombi) och Roomster samt i sina Scout-versioner, det vill säga de ser ut som om de är terrängbilar fast de inte är det. Några priser är inte helt klara men Skoda säger att det inte ska bli några prisökningar. Blir det så kommer det att kompenseras med mer utrustning.
Okej, tack för rapporten. Vi hörs och syns!
– Det gör vi!
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.