Gamla Skoda Fabia gjorde sig ett namn i bilvärlden genom sin, för segmentet, udda motorlösning. I stället för en varvvillig GTI-motor hade Skoda sänkt ned en 1,9 liter stor dieselmotor. När Skoda Fabia RS nu kommer i ett nytt utförande har den blivit lite mer konventionell, samtidigt som den debuterar i familjevänligt kombiutförande.
Skoda har fått låna VW:s TSI-motor på 1,4 liter och 180 hästkrafter, det vill säga samma motor som sitter i tysken VW Polo GTI och spanjoren Seat Ibiza Cupra. Den kompressor- och turboladdade motorn sätter ordentlig fart på lilla Fabia. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h (227 km/h för kombin). Bränsleförbrukningen anges till 0,64 l/mil, en siffra som lär bli svår att nå om bilen körs som den ska – hårt och snabbt. En sjustegad DSG-låda skickar kraften till framhjulen.
Förutom bokstavskombinationer såsom ABS, ESP och ASR finns även ett XDS-system som vid hård kurvtagning elektroniskt bromsar det inre framhjulet och ökar dragkraften på det yttre framhjulet. Vi hittar ytterligare några bokstäver – TPM - ett system för kontroll av däcktrycket.
Inne i kupén hittar vi sportstolar, treekrad sportratt (finns även som multifunktionsratt med växelpaddlar), aluminiumpedaler samt ett antal RS-emblem utspridda lite varstans. Både i kombi- och femdörrarsutförande är Fabia RS lättast att känna igen på fronten som har blivit lite hungrigare. Även om Skoda säger att de har hämtat inspiration från rallybilen Fabia Super 2000 så får man säga att de har varit mycket försiktiga. 17-tumsfälgar från Gigaro, rödmålade bromsok, tonade rutor och dubbla avgasrör är små detaljer som ska understryka sportigheten. Beroende på karossens färg finns tak, takspoiler och fälgar i tre olika färgsättningar; svart, vitt eller silver som går att kombinera efter kundens önskemål.
Ladda ner flash för att
använda tvspelaren.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.