Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto

Skoda Kodiaq facelift officiell

Fem år efter att Skoda premiärvisade mellanstora suven Kodiaq är det dags för uppdatering – med små och försiktiga åtgärder.

Skoda Kodiaq har blivit en framgång för det Tjeckiska märket med över 600 000 sålda bilar fördelade på 60 olika marknader sedan introduktionen 2016. Sedan dess har mycket av bilkartan ritats om, inte minst i Sverige där höjd fordonsskatt och accelererande elektrifiering ställer nya krav på alla marknadsaktörer. Men när uppdaterade Skoda Kodiaq nu visas så sker det utan några laddbara versioner, trots att tekniken finns till plattformssyskonet Skoda Superb. Skoda tror själva att mellansteget i form av en laddhybrid inte kommer behövas, antingen väljer kunderna Kodiaq eller rent eldrivna suven Enyaq.

1 av 3 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
2 av 3 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
3 av 3 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto

Exteriört har Skoda Kodiaq uppdaterats milt med bland annat nya LED-strålkastare, där full-LED med matrix-teknik går att få som extrautrustning. Strålkastarna är inte lika höga som tidigare, vilket ger fronten ett lite aggressivare utseende. Skoda beskriver själva frontens utseende som mer – ge oss en trumvirvel för det mest använda ordet inom fordonsindustrin – dynamiskt. Suck...

1 av 2 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
2 av 2 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto

Motorhuven är ny, den har blivit något längre än tidigare. Tillsammans med den nya grillen, med sitt tydliga veck, ger den fronten ett mer upprätt utseende. Dessutom har det nedre luftintaget har blivit större. De nya LED-baklamporna har gjorts något mindre än tidigare och takspoilern på bakluckans ovankant har fått delvis ny form.

1 av 3 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
2 av 3 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
3 av 3 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto

Under skalet märks främst tillskottet av 1,5 TSI 150 på 110 kW/150 hk (med cylinderavstängning) som bara erbjuds i framhjulsdrivet utförande. Även instegsmotorn på dieselsidan, 2,0 TDI 150, har samma effektuttag. Den erbjuds med fram- eller fyrhjulsdrift, men det är bara den fyrhjulsdrivna som kommer till Sverige. Dessutom med manuell växellåda. Övriga Kodiaq kommer att ha den sjuväxlade dubbelkopplingslådan DSG som standard i Sverige. 

Den starkare 2,0 TDI 190, som tidigare varit så populär, levererar nu 147 kW eller 197 hästkrafter och erbjuds liksom 2,0 TSI 140 kW/188 hk bara som fyrhjulsdriven med sjuväxlad DSG. Top of the line är liksom tidigare Kodiaq RS, nu med bensindriven 2,0 TSI på 180 kW eller 241 hästar, fyrhjulsdrift och DSG.

Skoda Kodiaq RS Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto

Interiört märks främst mindre detaljförändring i form av nya material (såsom återvunnet klädselmaterial till utrustningsnivåerna Ambition och Style), tillägget av kontrasterande sömmar, nya funktioner i LED-interiörbelysningen, ny rattdesign och möjlighet att utrusta bilen med fler högtalare till ljudsystemen än tidigare. Nytt är även att Skoda Kodiaq nu går att utrusta med de eljusterbara så kallade Ergo-stolarna där både massage och kyla finns som tillval. Centrumskärmen är på 9,2 tum och som extrautrustning erbjuds Skodas svar på Volkswagens Virtual Cockpit – den digitala instrumenteringen.

1 av 7 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
2 av 7 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
3 av 7 Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
4 av 7: Möjlighet till sju sittplatser. Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
5 av 7: Trådlös laddning framför växelväljaren. Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
6 av 7: Liksom tidigare rejäla förvaringsutrymmen. Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto
7 av 7: Digital instrumentering. Foto: Ivo Hercik / Skoda Auto

 

Försäljningsstart i Sverige sker vecka 20, produktionsstart är förlagd till vecka 25 och svensk lansering sker under vecka 35. De svenska priserna är ännu inte klara, det dröjer till strax innan försäljningsstarten innan dessa kommuniceras från Skoda Sverige.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!