Foto: SKODA

Skoda Kodiaq – så mycket kostar tjeckernas suv

Skodas nya suv Kodiaq rönte väldigt stor uppmärksamhet när den presenterades förra veckan. Vad många fråga sig då var priset på modellen. Här får du lite input i ämnet.

Sällan har en ny suv attraherat till så många klick och läsningar som Skoda Kodiaq lyckades med för en dryg vecka sedan. Tjeckernas nykomling i klassen har alltså all anledning att stolt sträcka på sig, i princip brädad endast av Volvo XC90 när den hade premiär för två år sedan.
Vid Kodiaqs världspremiär serverades spekulanter och intresserade fakta och information av alla de slag, exempelvis hur väldigt rymlig den 4,7 mer långa suven är. Vad som däremot saknades var prisuppgifterna.

Det finns ännu inga priser som är offentliggjorda, men det finns tydliga indikationer på var prislappen är tänkt att positionera sig. Vid Teknikens Världs förfrågan under själva avtäckningen av Kodiaq fick vi svaret att Kodiaq placerar sig mellan syskonbilarna Seat Ateca(som är betydligt mindre, nämligen 34 cm kortare än Kodiaq) och Volkswagen Tiguan. En tydlig fingervisning, dock något luddigareför svensk del. I Sverige säljs nämligen Ateca och Tiguan med i princip helt olika motoruppsättningar, bortsett från en maskin – 2,0 TDI med 190 hästkrafter, fyrhjulsdrift och DSG-dubbelkopplingslåda. Just denna maskin kommer även att finnas tillgänglig till Kodiaq.
Atecas instegspris, i grundutförandet Style, ligger på 209400 kronor. För den slanten får köparen en 1,0-liters bensinmotor på 115 hästkrafter, en manuell sexväxlad låda och framhjulsdrift. Den drivlinan har inte Tiguan och Kodiaq kommer inte att få den, i alla fall inte till en början.
Instegspriset för Tiguan i grundutförande ligger på 289900 kronor, vilket ger en 2,0 liter stor bensinmotor på 180 hästkrafter, en sexväxlad manuell låda och fyrhjulsdrift.

Det motoralternativ som är billigast och som finns hos både Kodiaq och Ateca är 1,4-litersbensinaren med cylinderavstängning och 150 hästkrafter. När den är kopplad till en sexväxlad manuell låda kostar den i en framhjulsdriven Ateca 227900 kronor. Skoda Kodiaq kommer med andra ord att lägga sig ovanför spanjorernas nivå, inte minst då den är så pass mycket större.

Ska Kodiaq jämföras med Tiguan i instegsutförande är det tidigare nämnda 180-hästars bensinmotorn som gäller. I Tiguan kostar den alltså, med manuell låda och fyrhjulsdrift, 289900 kronor. En prislapp som Kodiaq hamnar under.

190-hästarsdieseln med DSG-låda och fyrhjulsdrift kostar till Ateca 317 400 kronor. Samma drivlina till Tiguan betingar ett pris på 332 200 kronor. Med andra ord landar Kodiaq 2,0 TDI 190 hk 4x4 DSG runt325 000 kronor eller så.

Vill man som Kodiaq-spekulant gå ”all in” är det 240-hästarsdieseln som gäller, en motor som ännu inte är presenterad till Skodan men som får anses vara mer eller mindre bekräftad. Till Tiguan i GTS-utförande, med fyrhjulsdrift och sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda, går 240-hästarsmaskinen loss på 396300 kronor. Riktigt så högt kommer Kodiaq inte att ligga.

För jämförelsens skull. I Tyskland kostar Seat Ateca (som där finns i det billigare Reference-utförandet men då inte med motsvarande motorer) med ovan nämnda 1,4-liters bensinmotor och cylinderavstängning från motsvarande 235100 kronor. Tiguan i Tyskland med samma drivlina kostar från motsvarande 262000 kronor.
Efter några stickprov på diverse olika modellversioner av Ateca och Tiguan kan vi slå fast att, med nuvarande eurokurs, är priserna i Tyskland något högre än i Sverige (exempelvis 7200 kronor högre för Ateca 1,4 TSI, en differens som exponentiellt växer ju dyrare modell det handlar om). Det ger ändå en ganska bra fingervisning om var Kodiaq placerar sig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!