Foto: Skoda

Skoda Kushaq officiell – med sikte på Indien

Skulle skådespelaren John Cusack vilja ratta tjeckiskt är det Skoda Kushaq han ska ha. Nackdelen för honom är att han i så fall måste flytta till Indien.

Vi visste om att Skoda var på gång med en suv-modell exklusivt för den indiska marknaden, i fjol presenterade nämligen konceptbilen Vision IN som var väldigt produktionsmässig.
Nu har Skoda dragit skynket av den version av bilen som inom kort ska börja rulla på de indiska vägarna.

Skoda Kushaq, som modellen heter, kommer inte till Europa. Här har vi nämligen redan Kamiq som är nästan identisk sett till storleken. Även utseendemässigt är de båda ganska lika.
Kushaq byggs på MQB A0 IN-plattformen som är en variant av MQB A0 som är grunden till just Kamiq, men även till Audi A1, Seat Ibiza och Arona, Volkswagen Polo och T-Cross, med flera. IN-beteckningen visar att plattformen avses för bilar för den indiska marknaden. En indisk Volkswagen Taigun ska byggas med samma grund som Kushaq.

Foto: Skoda

Med 422,1 centimeter på längden är Kushaq exakt två centimeter kortare än Kamiq. Den är dessutom 3,3 centimeter smalare då den mäter 176,0 centimeter från vänster till höger sida. Åt andra hållet, från höger till vänster sida, är måttet förstås detsamma.
Kushaq är dock betydligt högre med sina 161,2 centimeter, dessutom är markfrigången ett par centimeter extra jämfört med Kamiqs utrymme under bilen. 18,8 centimeter är ett väl tilltaget mått och en anpassning till dåliga indiska vägar. Dålig standard på landets vägnät har även tvingat fram speciella hjulupphängningar.
Axelavståndet är 265,1 centimeter, samma som hos Kamiq. Som sagt, MQB A0 IN-plattformen är en variant på Kamiqs MQB A0.
Bagageutrymmet sväljer 385 liter vilket är 15 liter mindre än i Kamiq.

Högerstyrd, förstås. Insidan påminner inte speciellt mycket om Kamiq. Notera knappar för stolsfläktar, men inga för stolsvärme. Foto: Skoda

Kushaq-spekulanten (John Cusack?) har två motoralternativ att välja mellan, båda TSI-bensinmotorer. Instegaren är en 1,0-litersmaskin på 115 hästkrafter som i standardutförande är kompis med en sexväxlad manuell låda. Sexstegad automatlåda finns som tillval.
Toppalternativet är en 1,5-litersspis på 150 hästkrafter som även den har sexväxlad manuell låda som standard. Som tillval till sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda.

I juni är det marknadslanseringsdags för Skoda Kushaq och i juli får indierna lägga vantarna på första exemplaren.

TEST: Skoda Kamiq mot 5 andra småsuvar 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!