Skoda Superb Combi facelift och Erik Wedberg

Skoda Superb Combi facelift – tre snabba från provkörningen

I april smög Skoda ut Superb facelift modellår 2014 och nu är det provkörning av den. Vi skickade Erik Wedberg ut i Europa för att ta reda på om den har blivit bättre.

Tjena Erik, är du i Wien för att titta på Wagner-jippot?

– Har inte tid för någon klassisk musik nu. Jag är här för att ta reda på allt om Skoda Superb facelift till våra läsare.

 Är den något bra då?

– Utseendemässigt har den fått front som motsvarar Rapids och nya Octavias. Halvkombin har fått nya bakljus och bakluckan på kombin är med sina veck i princip hämtad från nya Octavia Combi. Interiört är förändringarna gigantiska – Skoda-logotypen på ratten har blivit färglös, det gröna är borta.

 – En bra och trevlig nyhet är att nu kommer 170-hästars dieselmotorn att kunna kombineras med fyrhjulsdrift och DSG-låda. Inte den dubbelkopplingslådan som rasar för denna har sex växlar och våtlameller. Mer trevligt är att alla motorer har sett över och är upp till 19 procent snålare.

 När når uppdateringen Sverige?

– Vecka 35 i augusti kommer den till det svenska fastlandet. Exempelvis kostar tidigare nämnd dieselversion från 271100 kronor. Lägg på Combi för 9900 kronor, DSG för 15000 kronor och fyrhjulsdrift för 10000 kronor så har vi vad Skoda tror är en ny tjänstebilsfavorit.

 – Mer får ni läsa i tidningen, Teknikens Värld nummer 14/2013 som utkommer 20 juni, där jag kommer att berätta hur Skodas nya finurliga baksätesfiness fungerar.

 Du hörde vad Erik sa, 20 juni är datumet som gäller. Tills dess kan du ladda upp med en prenumeration så du får ta del av alla fördelar som det innebär att vara prenumerant.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!