Skoda Superb facelift 2014 Foto: (c) SKODA AUTO press department

Skoda Superb facelift officiell – bilder och fakta

Som en blixt från klar himmel – här har du uppdaterade Skoda Superb, som halvkombi och kombi, enligt 2014 års modell. Ny front, nytt bakparti och motorer som är upp till 19 procent snålare. Premiär i juni.

Skodas flaggskepp är rymliga Superb. Det är drygt fem år sedan andra generationen hade världspremiär på Genèvesalongen våren 2008. Nu är det dags för en uppdatering av både yta och insida. Premiären för denna facelift är något förvånande förlagd till bilsalongen i Shanghai om drygt ett par veckor.

 Skoda Superb går utseendemässigt samma väg som Rapid och nya Octavia (och här har du nya kombin). Det betyder ny grill och uppdaterade strålkastare som, trots att de i stora drag behåller grundformen, försöker efterlikna dem hos småsyskonen. Enkelt uttryckt är det ett stramare yttre med rakare linjer som är melodin för Superb facelift. Ändringarna i fronten har påverkat framskärmarna vars veck har gjorts skarpare framtill för att bättre lira med strålkastarna som för första gången erbjuds med bi-xenon-funktionalitet med integrerad LED-ljusautomatik.

 Stötgångaren är omgjord och liknar i nederdel nu väldigt mycket Rapids och Octavias. Mer svart och mindre nedlackat.

 Även bakpartiet på Superb har ändrats för att göra släktbanden med nya Octavia tydligare, det gäller framför allt Superb Combi. Bakluckan är helt ny vilket syns tydligast i den yta där registreringsskylten sitter. Bakljusen på kombimodellen är sig lika men har fått ett tydligare C-format utseende, inte minst tack vare de tre lysdiodraderna.

 Bakljusen på halvkombiversionen kan sägas vara vända upp och ned. I stället för att vara fasade i överkant är de nu avfasade nedtill. Ganska likt koncernsyskonet Audi A4 faktiskt. Även på halvkombin utgörs ljuskonstellationen av tre rader med lysdioder.

 Utsidans nyheter avslutas med två nya kulörer som kallas Metal Grey och Moon White.

 Interiört begränsas uppdateringarna till nya tre- och fyrekrade rattar som tillsammans utgör nio olika kombinationsmöjligheter, samt nio olika varianter på klädsel av stolar och dörrsidor.

 Motorerna är jämfört med tidigare upp till 19 procent snålare. Dieselspisarna har alla start/stopp och bromskraftåtervinning som standard, så även instegsmotorn på bensinsidan, nämligen 1,4 TSI med 125 hästkrafter.

 GreenLine-dieseln har optimerats ytterligare och nöjer sig numera med 0,42 liter per mil vilket i koldioxid räknat betyder 109 gram per kilometer.

 En intressant drivlinenyhet är att Superb i och med uppdateringen äntligen kan kombineras med fyrhjulsdrift, DSG-dubbelkopplingslåda och 170-hästars dieselmotor, 2,0 TDI, för första gången.

 Ännu mer intressant, ja till och med glädjande, är att Skoda Superb från och med nu utökar antalet standardmonterade krockkuddar från sju till nio stycken, inklusive knäkrockkudde. Skoda har valt att uppdatera modellen med bland annat trötthetsvarnare som standard. Superb har sedan tidigare fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

 Skoda Superb är som vi tidigare känner till en makalöst rymlig bil för baksätespassagerarna, åtminstone för benen i längsled. Det är fortfarande lika rymligt men man har lagt till en funktion så att baksätespassagerarna via en knapptryckning kan justera framsätets position på elektronisk väg.

 Bagageutrymmet bjuder på samma volym som tidigare, och är därmed fortfarande imponerande stort. 595 liter i halvkombin och 633 liter i kombin. Med nedfällt baksäte utökas dessa siffror till 1700 respektive 1865 liter. Endast Mercedes E-klass slår Superb på den punkten.

 Andra nyheter är uppdaterat parkeringsassistanssystem, parkeringssensorer som standard, nya infotainmentsystem där toppalternativet bjuder på 6,5 tum stor skärm och hårddisk på 30 gigabyte. Bluetooth-handsfree är standard vilket gör kommande förbudet om mobilanvändning vid körning mindre påverkande.

 Skoda Superb facelift lanseras i Sverige i juni. Några priser är inte fastställda ännu. I dag är instegspriset för Superb (halvkombin) 225700 kronor medan Superb Combi börjar på 235700 kronor.

 Nu kan det vara läge att slå till på en begagnad Superb som inte tagit del av uppdateringarna för 2014. De lär snart ligga bättre till i pris än i dag. Missa inte att läsa vårt begtest av Superb, ovärderligt inför bilköpet.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!