Skodas USA-satsning får vänta

Samarbetet med Tata Motors och satsningen i Indien gör att Skoda-lanseringen i USA skjuts på framtiden.

I våras blev det klart att Volkswagenkoncernen ingår ett samarbete med Tata Motors för att ta sig in på den indiska bilmarknaden, den mest expansiva efter den kinesiska. Då blev det också klart att Skoda skulle hålla i årorna.

I och med samarbetet strandar lanseringen av det tjeckiska märket i Nordamerika. Hur långt arbetet har kommit är osäkert, klart är dock att man förra sommaren registrerade namnen Superb, Octavia, Yeti, Skoda Superb och Skoda hos landets pant- och registreringsverk, Uspto.

Satsning på USA skulle kunna vara ett led i att bättra på försäljningen för koncernen i USA efter dieselgateskandalen, Skoda är ju där ett obefläckat märke.

Skodas vd Bernhard Maier har dock uttryckt att man inte har bråttom med en lansering i USA och att man måste ta en satsning i taget.

Bilarna som plockas fram för Indien kommer inte att bygga på någon plattform från Volkswagen - då skulle de bli för dyra. De bilar som är aktuella för Indien skulle också komma att säljas i Sydamerika och Mellanöstern.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr