090728-smart fortwo 2010

Smart Fortwo 2010 – lika snål men starkare

När nästa års modeller rullar ut från Smart-fabriken är det starkare doningar som gäller. Trepipsdieseln har exempelvis fått nio extra hästkrafter, men förbrukningen ligger kvar på låga 0,33 liter per mil.

Smart Fortwo kan väldigt snart köpas, till en början endast i Storbritannien, med enbart elektricitet som drivkälla. Men det hindrar inte Smarts tekniker att vidareutveckla de befintliga modellerna med mer konventionella motorer. I dagsläget finns Smart Fortwo med sugmotor, turbomotor samt dieselmotor. Dessa tre har nu finslipats i och med modellårsövergången till 2010. De båda trepipsbensinarna med en liter slagvolym har optimerats, inte enbart vad gäller motorstyrningen utan även sett över transmissionen, och på så vis kan möta de allt tuffare avgaskraven, i det här fallet Euro 5.

Den maskin som har justerats mest inför nästa årsmodell är den trecylindriga turbomatade dieselmotorn med common rail-teknik och partikelfilter. Dess volym ligger på 0,8 liter. När motorn sitter i utgående årsmodell har den effekt på 45 hästkrafter och drar 0,33 liter per mil samt släpper ut 88  gram koldioxid per kilometer. I årsmodell 2010 har motorn fått nio extra hästkrafter, en ökning med 21 procent, och totalt blir det 54 stycken. Vridmomentet har ökat från 110 till 130 newtonmeter, en ökning med 18 procent. Trots mer effekt och vrid har inte bränsleförbrukningen eller utsläppen ökat, de ligger faktiskt kvar på exakt samma nivåer som innan modifieringarna. Trots 21 procents effektökning så ska du inte tro att det är en racer vi talar om, 0-100  km/h går fortfarande på måttliga 16,8 sekunder. Men vem behöver egentligen mer i en liten stadsbil som Smart? Vill man ändå har mer, då ska man leta efter en Fortwo som Brabus har masserat fram hela 98 hästkrafter i.

Andra förändringar som tillkommer i och med årsmodellbytet är aningen uppdaterad interiör, armstöd som tillval samt handsfree/multimediasystem som också det är tillval.

I Tyskland ligger priserna för bensinversionerna kvar på samma nivå nästa år som i år medan dieselversionens prislapp höjs en aning.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!