090823-takkonstruktion iihs

Smart Fortwos tak starkast i test

I april berättade vi om amerikanska IIHS:s nya testmoment där de granskar motståndskraften hos biltak vid rundslagning. Då testades ett gäng mindre suvar, nu har man testat fem småbilar och en microbil. Sistnämnda utkonkurrerade övriga i gänget.

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)införde tidigare i år ett nytt delmoment i sitt testande, ett moment som saknats tidigare. De började helt enkelt att testa bilars takkonstruktioner och hur dessa klarar sig vid en simulerad rundslagning. Enligt IIHS bör ett tak kunna stå emot fyra gånger bilens vikt för att kallas säkert. I dag föreskriver lagar i USA att ett tak ska kunna stå emot 1,5 gånger bilens vikt. IIHS vill alltså att denna siffra ska justeras uppåt rejält.

Än så länge har det amerikanska säkerhetsinstitutet testet tolv mindre suvar (som du kan kan läsa om via länk nedan) samt nu senast fem småbilar och en microbil. Alla hittills testade bilar överstiger den amerikanska lagstiftningens uppsatta värde, men mätt efter IIHS:s rekommendationer är vissa bilar betydligt sämre än andra.

IIHS:s test går helt enkelt ut på att mäta styrkan i olika bilars takkonstruktioner genom att en metallplatta trycks mot takets ena sida i konstant fart. För att uppnå högsta betyget bra måste taket tåla ett tryck som är fyra gånger högre än bilens vikt samtidigt som taket inte trycks in mer än maximalt 12,7 centimeter. För att uppnå betygsnivån acceptabelt ska taket kunna ta emot ett tryck som är 3,25 gånger högre än bilens vikt samtidigt som det inte får tryckas in mer än maximalt 12,7 centimeter. För att uppnå betyget mediokert är det samma 12,7 centimeter som gäller medan trycket är 2,5 gånger högre än bilens vikt. Alla resultat sämre än detta klassas som dåligt.

När IIHS väljer bilar för test tar man de bäst säljande versionerna av respektive modell. Andra modellversioner kan väga lite mindre eller lite mer beroende på utrustningsnivå. Enligt IIHS spelar detta viss roll för biltakets motståndskraft vid en rundslagning, men i det stora hela speglar deras test bilmodellen överlag.

De nu testade modellerna är småbilarna Chevrolet Aveo, Honda Jazz (Fit i USA), Hyundai Accent, Mini Cooper och Toyota Yaris samt microbilen (eller om man önskar kalla den för minibil) Smart Fortwo.

Sämst gick det för testets enda amerikanare – Chevrolet Aveo – som rankas som medioker med ett uppmätt motståndsvärde på 3,09. Bäst gick det för Smart Fortwo som var den enda som fick betyget bra. Värdet hos Fortwo uppgick till 5,41 och är näst bäst testade bil hittills, endast slagen av Volkswagen Tiguan i förra omgången.

Övriga bilar i senaste testomgången fick betyget acceptabelt, där Honda Jazz låg på under delen av acceptabelt-skalan och Toyota Yaris på övre.

IIHS-chefen Adrian Lund säger att mindre bilar bör ha det lättare i deras takkonstruktionstest i och med att deras lägre vikt medför att taken inte behöver arbeta lika hårt för att hålla strukturen kring de åkande intakt under en rundslagning.

I tabellen nedan ser ni alla hittills testade bilar, alltså både de nytestade småbilarna (markerade med *) och de tidigare testade mindre suvarna.

Biltaks motståndskraft vid rundslagning, betyg enligt IIHS
BilUppmätt värdeBetyg
Volkswagen Tiguan5.82Bra
Smart Fortwo*5.41Bra
Subaru Forester4.64Bra
Honda Element4.31Bra
Jeep Patriot4.25Bra
Toyota Yaris*3.78Acceptabel
Hyundai Accent*3.72Acceptabel
Suzuki Grand Vitara3.50Acceptabel
Chevrolet Equinox3.47Acceptabel
Toyota RAV43.46Acceptabel
Mini Cooper*3.44Acceptabel
Honda Jazz*3.42Acceptabel
Nissan Rogue3.34Acceptabel
Mitsubishi Outlander3.32Acceptabel
Chevrolet Aveo*3.09Medioker
Honda CR-V2.80Medioker
Ford Escape2.55Medioker
Kia Sportage2.44Dålig
Ford Escape Hybrid2.27Dålig

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!