Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Smart kritiserade – de tror inte på jultomten

Smart möter stark kritik från tyska föräldrar då de sänder en reklam som meddelar att jultomten inte finns.

För att marknadsföra sin nya modell Forfour har Smart i Tyskland tagit fram en radioreklam där föräldrarna i framsätet hörs samtala. Mamman säger då ”Jag hoppas att barnen aldrig får reda på att jultomten inte finns”, varpå två barnröster från baksätet hörs säga ”Vadå?”.

Reklamens syfte är informera om att Smart erbjuder en bil som rymmer fyra personer, men marknadsavdelningen kanske borde ha tänkt ett varv till innan de valde att gå vidare med reklamidén.

Nu rasar föräldrar över att Smart gör deras barns varse om att jultomten inte finns. Något som har lett till att Smart dragit tillbaka reklamen och nu bett om ursäkt för misstaget.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!