Foto: Ford

Smygtitt på nya Ford Puma

En gammal goding gör comeback: Ford Puma. Ja, modellnamnet vill säga. Nu handlar det föga förvånande om en crossover och inte en liten coupé som tidigare.

Vi har tidigare berättat att Ford C-Max går i graven. Inte konstigt alls då MPV-segmentet är iskallt. Nu fyller man på med en liten crossovermodell, helt i tidens anda. Modellnamnet lånar man dock från en liten coupémodell som gick i graven för 17 år sedan: Puma.

Bilden ovan är den första på bilen och som vanligt när det gäller så kallade teaserbilder avslöjas inte särskilt mycket. Bilen visades upp under en tillställning i Amsterdam och kördes in som hastigast på en mörk scen inbäddad i rök och ljuseffekter – ett klipp på det kan du se under denna artikel.

Det rör sig i alla fall om en liten suv-inspirerad crossover som lanseras med 48-volts mildhybridteknik och med ett effektuttag på 155 hästkrafter. Puma lär dock finnas med flera olika typer av drivlinor, precis som nya Kuga.

Gamla Ford Puma tillverkades mellan 1997 och 2002. Foto: Ford-Werke GmbH

Bagageutrymmet ska vara flexibelt och mäta 456 liter, bäst i klassen, enligt Ford. Storleksmässigt placerar den sig mellan dagens modeller EcoSport och Kuga – varav sistnämnda nu kommer i en ny och större upplaga.

– Om du letar efter en bil som vänder huvuden på fredag kväll och som lastar Ikea-möbler på lördag eftermiddag behöver du inte leta längre, säger Fords vd Stuart Rowley.

Puma ska lanseras senare i år och byggas i Fords rumänska fabrik i Craiova, som man har investerat 1,5 miljarder euro (strax över 15,6 miljarder kronor) i sedan 2008.

Kan du inte hålla dig kan du alltid läsa vår provkörning av den där gamla Puman här

.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!