071220-splinter-600-hk

Splinter: 600 hk i träkonstruktion

En grupp studenter vid North Carolina State University har gjort det som låter som en riktigt dålig idé. De bygger en supersportbil med 600 hästkrafter. Men i stället för att använda lättviktsmaterial bygger de nästan uteslutande i trä.

Vid en första anblick ser bilen ut som en vanlig sportbil med trä-inspirerad motivlack. Efter en snabb blick på beskrivningen låter det mest som en riktigt dålig, och farlig idé. Men efter noggrannare läsning framgår det att Splinter är ett ytterst seriöst försök att bygga en supersportbil på ett minst sagt alternativt sätt.

Studenterna själva säger att de inte försöker sälja något, de försöker inte rädda världen och de vill inte få alla att börja bygga bilar i trä. Projektet är bara ett utbildningsmässigt äventyr där de vill utforska material och stimulera kreativitet. Och nog skulle det kännas kreativt att färdas i dryga 300 km/h i en motoriserad trädstam.

Bilen drivs av en Cadillac Northstar-V8 som med dubbelturbo levererar 600 hästkrafter. Den uppenbara risken med att skruva fast en förbränningsmotor i en träram har undvikts genom god ventilation. Avgaserna leds ut från motorns överkant genom en kombinerad ljuddämpare och bakvinge, som självklart är gjord av oorganiskt material. Efter ett pass på banan bör man alltså inte luta sig nonchalant mot denna.

Det material som används mest är självklart trä. Sedan går det även åt en hel del lim. Tack vare sponsorer har studenterna kommit över det bästa som finns inom limindustrin. När studenterna började bygga bilen var de mycket skeptiska till att använda trä i fjädringen. Efter övervägande kom de dock fram till att en bladfjäder inte är mer komplicerad än en långbåge. I Nordamerika hittade de det starkaste träslag som gick att finna – Osage orange, som ofta används i just långbågar.

De snygga fälgarna är, hur konstigt det än kan låta, också gjorda i trä. Först gjordes de som ett experiment, om de inte skulle hålla för fullaccelerationer och panikinbromsningar så skulle de i alla fall se snygga ut på mässgolven. Enligt studenternas beräkningar ska de hålla, än är dock inga accelerationstester gjorda.

Följ studenternas arbete på www.joeharmondesign.com

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!