Spyker C8 Aileron LM firar nedläggningen

Mer pulver ur V8:an och nya färgscheman när Spyker C8 Aileron läggs ned. Sugen? Skynda dig, bar tre exemplar tillverkas.

Efter sex år lägger Spyker ned produktionen av modellen C8 Aileron – och det med flaggan i topp. Sist ut blir tre exemplar där man klämmer ut 525 hästkrafter och 600 newtonmeter ur Audi V8:an mot tidigare 400 hästkrafter och 480 newtonmeter. Med det tar sprinten 0-100 km/h nu 3,9 sekunder att jämföra med tidigare 4,5 sekunder.

Bilarna är i ett utförande vid namn LM85, som först dök upp 2008 på C8 Laviolette, som uppmärksammar märkets tävlande i långlopp. Bilarna har detaljer som stora luftintag, breda hjulhus och kulörer som märkets tävlingsbilar: Jet Black och Crimson Red med inlägg i kontrasterande färger.

Inne bilarna finnas det saker som tvåtonsläder, unika stolar och instrumentbräda i aluminium. Bilarna är framtagna tillsamman med designhuset Milan-Morady i Luxemburg.

– Varje Spyker vi bygger är unik och exklusiv men med dessa tre exemplar visar vi verkligen vad Spykers hantverk går för, säger ägaren Victor Muller.

Modellen C8 Aileron debuterade under Genèvesalongen 2010 och efterträdaren, C8 Preliator, presenterades på samma salong 2016. Modellen har samma motor som de tre sista C8 Aileron som tas upp här. Till Genèvsalongen 2018 är det möjligt att Spyker visar upp sin Ssuv. Nej, jag halkade inte på tangenterna, Spykers väljer att kalla att sitt högbygge för just det: Super-Suv. Motorn ska komma från svenska Koenigsegg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!